Bezoek geen roofvogelshows!!

In het warme seizoen, openen de roofvogelshows hun deuren weer. Veel bezoekers zijn zich er niet van bewust dat adelaars, haviken en uilen, de voorstellingen niet vrijwillig geven, maar van kleins af aan door voedselonthouding zijn getraind. Honger is voor de roofvogels de enige reden, dat zij voor publiek vliegen.

De afgerichte roofvogels hebben banden om hun poten. Daarmee worden de dieren door de valkenier vastgehouden of vastgebonden aan palen of stokken.

De vogels krijgen voor vervoer een kap op ( zie foto). Hierdoor kunnen ze zich niet meer oriënteren en worden ze angstig en onzeker.De wilde dieren worden gedwongen gedrag te vertonen dat in strijd is met hun natuurlijke behoeften. Hun ontwikkeling wordt geblokkeerd en ze worden door deze mishandeling langdurig beschadigd.

Meer hierover op: www.vier-voeters.nl


 


reacties
zusje666 25 jul 2011, 21:03

Wil diegene die dit artikel heeft geschreven en gepubliceerd eerst zorgen dat men FEITEN heeft alvorens iets te plaatsen!! Dit hele artikel is pure onzin!! Roofvogels worden niet op honger gevlogen maar op een perfecte vliegconditie en iedere goede valkenier weet wat de juiste vliegconditie is van zijn vogel. Een huif wordt NIET opgedaan om een vogel onzeker en angstig te maken. De vogel vliegt juist graag met zijn valkenier omdat hun band is opgebouwd door wederzijds vertrouwen. Get your facts straight and than and only than judge…… !!!

Erna van der Ploeg 26 jul 2011, 05:35

Ik wil hier geen welles/nietes verhaal van maken. Deze feiten heb ik van Stichting Vier Voeters http://www.vier-voeters.nl een dierenwelzijnsorganisatie die zijn werk doet in vele Europese landen en waarvoor ik al vele jaren vrijwilligster ben. Ik heb daardoor de volste vertrouwen in het door hen gedaan onderzoek over roofvogels. Zelf kan ik me niet voorstellen dat iemand een prachtige wilde vogel kunstjes wil laten doen. Er is geen wild dier die dit vrijwillig doet. Wel goed is dat we hier onze meningen kunnen uiten ook al zijn die totaal verschillend. Gelukkig kan dat in Nederland.

Pieter Thienpont 26 jul 2011, 15:22

welles of nietes het feit is gewoon dat op deze show een educatief verhaal wrodt gegeven over de relatie tssn valkenier en vogel en deze band kan iemand die niets met roofvogels doet niet snappen. als er één iemand schuld heeft aan misbruik van roofvogels wijs dan de vinger naar de harrypotter films en heel de heisa erond en hoeveel mensen hebbe in die periode geen kerkuil of zelfs sneeuwuil gekocht voor hun zoontje of dochter omdat ze da wouden. media is hier de grootste boosdoener en mensen die niet weten waarover ze praten moeten hun mond houden. ik kan u al zeker honderden valkeniers laten zien die het beste voor hebben met hun vogels en waar je geen enkel teken van honger zult kunnen opmerken dus a.u.b aan viervoeters stop met deze onzin en kom met bewijsbare feiten

roofvogel 26 jul 2011, 15:33

Beste Erna …
Neem jij klakkeloos alles zo maar over van wat je hoort zeggen? Dan ben je goed bezig en zegt dat veel over uw talenten als schrijfster … en roofvogels doen geen ‘kunstjes’ … Ik heb nog nooit een roofvogel op een fiets zien rijden, een sjaal zien breien of in een trapauto zien zitten. U slaat maar wat uit uw nek in plaats van zelf een studie te verrichten en zich te basseren op feiten.

Ik adviseer ook meteen dat niemand meer naar paardenwedstrijden gaat kijken, want:
De paarden krijgen een zadel om wat stevig vastgesjord wordt rond hun buik, zelfs met enge verwondingen tot gevolg.
De jockeys zitten het paard voortdurend te irriteren met zweepslagen en hielporren in hun buik te geven of erger, de paarden gevoelige tikken geven met sporen aan de botten.
De paarden krijgen dan nog eens een metalen ‘bit’ in hun mond waar die maffen die op dat paard zitten, middels lederen riemen daaraan, als een gek zitten te trekken. Het bit wordt in het tandloze deel, de zogenaamde (gevoelige) lagen van de paardenmond gelegd. Ik denk niet dat dat paard dat graag heeft zo een bit in zijn mond, laat staan dat er een pipo als een bezetene aan zit te trekken.

In tegenstelling tot de valkerij … ik heb nog nooit iemand met een zweep op zijn roofvogel zien slaan omdat deze niet snel genoeg vliegt.

Ik heb nog nooit een valkenier zijn vogels weten trappen of porren met sporen aan om te willen vliegen.

Ik heb geen weet dat men de roofvogel marteltuigen rond doet om te verlangen wat de eigenaar wil.

Dus, ik vind niet dat paarden thuis horen in gevangenschap. Bespaar al dit leed aan deze mooie viervoeters, en geef hen de vrijheid. Verbied paarden in gevangenschap onmiddellijk !!!

Erna van der Ploeg 26 jul 2011, 16:48

Het woord ‘kunstjes’ is zeker een ongelukkige keuze geweest van mij.Excuses daarvoor. Duidelijk is dat jullie allemaal bekend zijn met roofvogelshows en dat volgens jullie het een prachtig schouwspel is. Het is jullie goed recht om dat te denken. In de wereld van dierenwelzijn haal ik altijd mijn informatie uit rapporten van dierenwelzijnsorganisaties.Het is voor mij onmogelijk om alles zelf te onderzoeken. Ik hoop dat jullie dat begrijpen. De Oostenrijkse dierenwelzijnsorganisatie http://www.vier-pfoten.org en in Nederland Stichting Vier Voeters, onderzoeken o.a. roofvogelshows, brengen een rapport hierover uit, en daarna ga ik ervan uit ( en waarom niet) dat dit juiste informatie is.Dat ik zomaar alles klakkeloos geloof is beslist niet waar. Ik doe wel degelijk onderzoek naar achtergrond informatie.
http://www.vogelbescherming.nl/actueel/nieuws/q/ne_id/388
Zo ook bij de vogelbescherming.

falconidae 26 jul 2011, 22:15

Erna en overige viervoeters,
Vandaag de dag heeft iedereen de mond vol over milieubehoud en natuurbescherming, het is inderdaad 5 over twaalf ! Maar wat stel ik vast ? dat is dat iedereen wel de samenstelling van het nationaal elftal kent, de laatste modellen van Volkswagen, de nieuwste hype’s in de muziekwereld maar…… het onderscheid tussen een sperwer en een buizerd, ja meneer dat is wat anders !!! En dit terwijl roofvogels de barometer van de natuur zijn. Wij (Falconidae) organiseren meer dan 250 bosklassen per jaar, voor leerlingen van de eerste graad. Dit doen wij met grote voldoening reeds meer dan 30 jaar. En met een kollektie roofvogels waarvan de jongste 6 jaar en de oudste 27 jaar is.
U en de overige viervoeters hebben duidelijk hun huiswerk niet gemaakt, uw argumenten en rapporten waarvan sprake zijn totaal waardeloos en ongefundeerd wat niet verbazend is voor een vereniging welke uitermate mediageil is ! U gaat er vanuit dat wat u wordt ingelepeld door dierenwelzijnsorganisatie’s de juiste informatie is, wat er op wijst dat u niet alleen onbezonnen maar uiterst naïef bent ( en dan wens ik mij beleefd uit te drukken ) Wat u wel degelijk had moeten weten is : Dat roofvogels solitair levende wezens zijn. Zij vormen een paar enkel tijdens de voortplantingsperiode, eens voorbij gaat ieder zijn weg. Dit wil zeggen dat roofvogels geen enkele notie van hiërarchie kennen en zich daarom ook niet laten domineren ! Elke samenwerking kan enkel bekomen worden door een positief opbouwende relatie. Dwang en correctie zijn hier onbestaand ! Dit valt niet in enkele minuten te verwerken daar moet u maar eens rustig over filosoferen. Maar kortom, kunstjes, uithongeren etc…U weet absoluut niet waarover u praat ! En daar heeft Van Daele ook een woord voor.
Niets is makkelijker dan sensatie zoeken in het leed van een verwaarloosd hondje.
Heeft u misschien ook een mening over de duizende kinderen die vandaag sterven in Oost Africa ?

roofvogel 26 jul 2011, 23:24

Beste Erna,
Uw bericht zit vol met ongelukkige keuzes.
U spreekt dat het ons goed recht is om te denken dat vogelshows een prachtig schouwspel is. Als dat goed gegeven wordt in prima omstandigheden met vogels die mooi in de pluimen zitten is het uiteraard een mooi schouwspel. Wordt het gegeven door één van de vele pseudovalkeniers die niet weten waar zij het over hebben en de vogels er niet goed uitzien, vind ik het weerzinwekkend.
Als je dan toch een artikel wil schrijven met een belachelijke titel als afschrikmiddel (een artikel wat je schijnbaar niet zelf schrijft maar uit rapporten komen van dierenwelzijnorganisaties en die u gewoon zonder nadenken heeft overgenomen) zou ik toch ook eens de andere kant van het verhaal checken vooraleer u al deze onzin neerpent. Als schrijfster zou u moeten weten dat de waarheid 2 kanten heeft, en u niet enkel en alleen naar één partij hoeft te kijken; tenzij u een pseudoschrijfster bent uiteraard.
U verwijst ook naar een website van de vogelbescherming (waar u de kwakkelbare informatie afhaalt) waar ook de ‘stichting kerkuilenwerkgroep Nederland’ vermeldt staat alszijnde gekant tegen roofvogelshows. Ik kan u hierover een anekdote vertellen:
We stonden eens op een beurs met onze roofvogels en we hadden ook uilen bij. Er kwamen personen langs van de ‘Stichting Kerkuilenwerkgroep Nederland’. Ze vonden het gaaf dat we uilen bij hadden, en allen, zonder uitzondering, vroegen of ze met de kerkuil op de hand op de foto mochten omdat ze van de werkgroep kerkuilen waren uit Nederland en ze het wel cool vonden om dan met een kerkuil op de foto te mogen … ik heb er nog foto’s van, en ik zou ze voor deze hypocriete werkgroep moeten posten als bewijs … zo zie je maar!

Helga 28 jul 2011, 14:39

Ik begrijp niet waarom mensen de baas over en bezitter willen zijn van wilde dieren. Roofvogels horen in de natuur en niet afgericht te worden omdat sommige mensen dat niet kunnen laten. Zoek een andere hobby en laat die dieren met rust. Of laat je behandelen voor je dwangneurose om zonodig te moeten pronken met een dier wat liever de vrijheid heeft dan op een handschoen af te vliegen. Lever ook geen commentaar op andere wilde dierenbezitters als je je er zelf ook aan schuldig maakt. Leeuwen, olifanten, apen en alles wat maar even afwijkt van de normale huisdieren horen niet afgericht te worden. Zij zijn de natuur en daar hoor je van af te blijven, zelfs met als dekmantel dat het educatief zou zijn voor de jeugd die het onderscheid niet kan maken tussen de verschillende soorten. So what? Ik zie ook het verschil niet tussen een havik of een buizerd maar dat heb ik ook niet nodig om te kunnen overleven. De natuur heeft geen mensen nodig dus laat haar met rust en ga tennissen of zoiets.

Antoon 28 jul 2011, 16:20

Beste mensen ik verzorg al meer dan 25 jaar dieren uit het wild en kan met zekerheid zeggen dat geen enkel dier uit het wild graag tentoongesteld word of zonder dwang ook maar iets voor de bezitter van zal doen en durf te zeggen dat als een roofvogel goed doorgevoederd is en word losgelaten hij het baasje gelijk en het liefst voor goed vaarwel zal zeggen het enige dat het dier mettertijd weer terug komt is van de honger omdat zij niet de kans hebben gehad om voor zichzelf te zorgen van alle roofvogels die in gevangenschap opgroeien en die op een zekere dag ontsnappen zal ongeveer 5% overleven 25% zal naar enkele dagen of weken afhankelijk van de conditie verongelukken of half verhongerd worden terug gevonden en hopelijk na een opknap periode op de juiste manier worden uitgewend om dan weer in de natuur een tweede kans te krijgen waarvan dan ook nog maar ongeveer 65% zal overleven maar zeker zal 70% geheel niet overleven dus als deze dieren het zo goed hebben en zo graag in gevangenschap leven waarom vliegen ze dan zo massaal weg en zitten dan alle vogelasielen zo vol met ontsnapte dieren dit zijn meestal de zogenaamde uitheemse dieren die hier volgens de flora en fauna wet hier niet mogen losgelaten maar het allerergste vind ik nog uilen in gevangenschap dit zijn nacht of schemer dieren moeten de hele dag verblijven met een ketting of riempje aan hun poot op een zitstok en voor de nacht in een papegaaienkooi waar ze natuurlijk rustig zitten te slapen maar als het baasje naar bed gaat worden deze dieren actief ik heb hier vlak bij mij ook zo’n gek zitten deze heeft gelukkig buiten nog een volière maar ik hoor met regelmaat het krijsen en neem van mij maar aan dat het kreten van plezier zijn.

falconidae 28 jul 2011, 21:13

Antoon,
Cijferen gaat u duidelijk goed af, in biologie bent u echter ondermaats of op zen zachts uitgedrukt, teleurstellend.
Van alle levende uilen soorten is ongeveer 60 % nachtdier, maar 40 %, bijna de helft zijn dagvogels ! Ik neem aan dat dit uw cijferwerk een beetje in de war stuurt.

falconidae 28 jul 2011, 21:51

Helga,
Hoor ik hier niet een zielig stadsvrouwtje ? Weet u misschien ook waar de melk vandaan komt , geen nood hoor, ook dat overleefd u wel.
Valken werden door de mens voor de jacht gebruikt reeds 2000 jaar voor onze jaartelling ! Deze symbiose werd onlangs door de UNESCO als cultureel erfgoed erkend.
Ik wil er u toch op wijzen dat u voorzichtig moet omspringen met iemand dwangneurotisch te noemen, het zegt ook veel over de persoon zelf.
Maar goed, als u liever tennis speelt…..

Helga 28 jul 2011, 23:16

@falconidae
Nee u hoort geen zielig stadsvrouwtje, dat is vergissing nummer 1
Waar de melk vandaan komt weet ik maar al te goed en ik kan u misschien gerust stellen door u mede te delen dat ik het niet drink. Vloeibare antibiotica in een wit jasje mogen anderen van mij drinken. 2000 jaar voor onze jaartelling deden mensen (ook wel barbaren genoemd) wel meer rare dingen waar men heden ten dage van moet kotsen (excusé le mot). In deze moderne tijd past dat niet meer tenzij je natuurlijk bent blijven hangen in de achterlijke periode. Van cultureel erfgoed hebben we in de meeste gevallen niet veel goeds te verwachten dat hebben heel veel oorlogen tot op de dag van vandaag wel bewezen. Het willen bezitten en onderdrukken van dieren durf ik gerust dwangneurotisch te noemen, zal iedere psychiater kunnen beamen. Enne….vergissing nummer 2: Ik tennis niet.

Helga 29 jul 2011, 00:13

@falconidae
“Van alle levende uilen soorten is ongeveer 60 % nachtdier, maar 40 %, bijna de helft zijn dagvogels”, ja klopt helemaal en het leuke is nou net dat juist de kerkuil en de bosuil (nachtdieren dus) het meest favoriet zijn om als ‘huisdier’ in gevangenschap te houden. Triest, heel erg triest en te vergelijken met een pinguïn houden in de tropen. Mensen zijn de grootste ramp die een dier kan overkomen.

Antoon 29 jul 2011, 07:15

Falconidae,
Ik wil verder niet in discussie gaan over wel of niet waar en weet niet wat voor belang jij hebt bij het gevangen houden van uilen misschien wel een handelaar? Verder heb ik niet gezegd dat uilen alleen maar nachtdieren zijn maar ook dat doet er uiteindelijk niet aan toe ik vind dat de dieren die zichzelf in de natuur nog goed kunnen behelpen met rust gelaten moeten worden en niet opgesloten behoren te zijn en zeker niet in een veel te kleine kooi bij mensen in een huiskamer!!

falconidae 29 jul 2011, 18:46

Antoon & Helga,
Roofvogels vliegen enkel in functie van hun eten en hun voortplanting (ook in de natuur) Eens zij gegeten hebben gaan zij zich niet meer verplaatsen, tenzij zij verstoord worden. Daar hebben zij een goede reden voor ! Niets garandeert hen dat zij s’anderdaags ook eten vinden. Zij moeten spaarzaam zijn op hun energie, zij hebben geen andere keuze. Wanneer u op een zomeravond laat twee buizerden ziet cirkelen dan is dit niet omdat zij zeggen “Het is goed weer wij gaan nog snel een uurtje vliegen” Een ding kunt u met zekerheid zeggen ! zij hebben die dag en waarschijnlijk de voorgaande dagen nog niet gegeten.
De natuur, zoals jullie dat zo mooi noemen, is het wreedste instituut op aarde ! maak u geen illusies !
Game over…..

Helga 29 jul 2011, 22:08

@Ida(e) vandeValk,

Dus nu gaat u me vertellen dat de natuur het wreedste instituut op aarde is? Achhh…. dat wist ik nog niet, bedankt voor de tip. Maar u dwaalt af van het onderwerp.
Als u het heeft over twee buizerds die rondcirkelen omdat ze volgens u honger zouden hebben dan zal dat hoogstens met hartje winter kunnen zijn want gedurende de rest van het jaar is het voedselaanbod in de weilanden cq. buitengebieden voor roofvogels heel rijkelijk. Wel eens een kijkje genomen in een slechtvalkennest of in dat van een kerk- of steenuil? Het ligt vol met kadavers die vaak niet eens half zijn opgegeten. Ik ben zelf meerdere keren bij het meten, wegen en ringen geweest. De onzekerheid over het eten voor de volgende dag is een zorg voor alle in het wild levende dieren, moeten we die dan ook maar gaan domestiseren? Iedere roofvogel in gevangenschap is dus verzekerd van voedsel maar moet als tol zijn vrijheid daarvoor inleveren. Dat heet dus op de verkeerde manier ingrijpen in de natuur ten behoeve van je eigen genoegen. Hoe zou u het vinden om voor de rest van uw leven in de gevangenis te zitten omdat u op deze manier dan verzekerd bent van eten? Wat men in een cirkus doet is in mijn ogen hetzelfde: Dieren hun vrijheid afpakken, dan africhten en vervolgens zelf pronken met de kunstjes die je ze geleerd hebt. Gelukkig beseffen steeds meer mensen dit en ze protesteren er terecht tegen. Roofvogels zijn prachtige dieren en gelukkig is de stand momenteel zo slecht nog niet ondanks dat er nog dagelijks worden vergiftigd en hun nesten worden vernield. Daar MOET meer toezicht op komen en heel streng tegen worden opgetreden. En ja….hierboven heb ik eerder aangegeven dat ik het verschil niet weet tussen een havik en een buizerd maar natuurlijk weet ik dat heus wel. Het feit dat veel mensen dat niet weten is ook niet zo belangrijk voor het voortbestaan van deze vogels. Die hebben ons niet nodig, ze redden zich prima als mensen er zich niet mee bemoeien. Maar zolang er nog mensen zijn die ze zonodig in hun bezit moeten hebben om wat voor duistere reden dan ook kan ik helaas maar één ding zeggen: Zielig voor die vogels, voor hen is het inderdaad om maar eens in uw woorden af te sluiten, GAME OVER.

roofvogel 30 jul 2011, 09:36

Helga,
grote mond, maar blijkbaar veel leugens … wie kan er u nu nog geloven als u zelf aangeeft dat u staat te liegen? En trouwens … blijf met uw poten uit de nesten van wilde (roof)vogels !!! U verstoort de vogels door in het nest te gaan kijken wat ze wel of niet gegeten hebben. Maak zelf een nest als u er zo graag in vertoeft …
GAME OVER, and get a live …

Helga 30 jul 2011, 11:33

@roofvogel
Nestcontrole bij roofvogels is zinvol en wordt veelvuldig gedaan, de vogels worden niet verstoord en broeden gewoon verder. Ik begrijp aan jouw woorden al dat je daar dus geen verstand van hebt. Tijdens die controle zie je ook en passant hoeveel voedsel ze hebben liggen. En… het belangrijkste: Hun VRIJHEID wordt niet afgepakt.

roofvogel 30 jul 2011, 11:52

Ik heb nooit gezegd dat ik er iets van ken Helga, en lieg er niet om zoals jij schijnbaar steeds maar doet.
Maar, nu begrijp ik het (denk ik) … al wat jullie denken wat een roofvogel leuk vindt doen jullie gewoon. Wat een ander doet wat hij denkt wat een roofvogel leuk vindt, veroordeel je … je bent dus net zo hypocriet als de anderen die roepen over vrijheid en dergelijke, maar de eerste de beste kans grijpt om met een roofvogel op de foto te kunnen … Als je dan toch zo graag het vergelijk maakt tussen roofvogels en mensen, zou jij het leuk vinden dat wij bij jou thuis ‘nestcontrole’ komen doen en kijken wat jullie eten, en/of niet eten? Of dat we jullie een ring aan je poten doen om zo te kunnen nagaan waar jullie vertoeven en niet? Is dat niet de gevangenis waar je zo gul over spreekt? Met een enkelband rondlopen om te zien wat je doet … Ik pleit er voor (zie eerdere reactie) om ook de paarden vrij te laten. En de honden die enkel maar vegetarische brokken krijgen van hun groene baas/vriend omdat die vindt dat dit gezonder is dan af en toe een stukje vlees voor zijn viervoeter. Heeft die hond dan een keuze? Ach mens … laat iedereen gerust en zoek een andere hobby … misschien toch maar eens tennis proberen?

Helga 30 jul 2011, 13:30

Nestcontrole bij mensen thuis?

Iedereen een enkelband om?

Alle paarden los laten?

Vegetarische brokken voor de hond?

Van welke planeet kom jij??????

roofvogel 30 jul 2011, 18:19

Een iets geloofwaardige wereld als jij, Helga.

Ik vergeleek even uw leven met dat van een (roof)vogel waar u bij denkt dat u het recht heeft deze dieren in hun nesten te gaan verstoren en ze een ring rond hun poten te snoeren. Ik stelde gewoon voor dat ‘men’ dat ook eens bij u zou doen … Dus, uw nest (huis) ongevraagd en ongewild komen inspecteren, en u een ring om uw poot snoeren om uw staan en gaan te controleren. U maakt toch ook graag een vergelijk tussen mensen en dieren? Mag ik dat dan ook niet doen, of is dat recht enkel voor u en uw clubje ongemanierde mensen?
Uiteraard gaat u binnen de kortste keren melden dat deze vogels u dat zelf komen vragen zijn of u zo goed wil zijn hun te ringen en hun nest te verstoren …
Paarden … Als u mijn eerdere reactie leest, weet u wat deze dieren moeten doorstaan van hun ‘dierenvriend’ Neem de moeite eens dat te lezen en google daar ook maar eens over.
En wat die vegitarische brokken voor honden betreft … Google maar even en kijk wat de ‘dierenvrienden’ hun honden allemaal voorschotelen. Vooral dan de vegetarische soort van hen …

Weet je waar ik me echt kwaad om maak? Uiteraard mensen zoals jij, en het volgende: http://www.clint.be/actua/bizar/sadistische-jongeren-verbranden-puppy-levend-video?utm_source=ccb&utm_medium=newsletter&utm_campaign=zaterdag

Spui daar uw verontwaardiging maar eens over. Over zulke zaken waar écht leed wordt berokkend. Tenzij dit iets te hoog gegrepen is voor jou, natuurlijk …

Helga 30 jul 2011, 20:34

Wel eens gedacht om hulp te gaan zoeken? Want je draaft wel heel erg door.
———————————
Maar goed, ik zal je nog iets zeggen en dan stop ik er mee. Alles waar jij je aan stoort met betrekking tot dierenleed doet mij net zo zeer want ik hou ontzettend van dieren. Wat je zegt over paarden daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Zomaar allemaal loslaten gaat natuurlijk niet maar de manier waarop mensen ook met deze dieren omgaan is te walgelijk voor woorden. Ik weet heus wel wat er zich achter de schermen van die zgn, “sport” afspeelt en wat mij betreft mag daar vandaag ook nog een einde aan komen. Sadisten die dieren verminken, zoals verbranden en alle weerzinwekkende dingen die ze maar kunnen bedenken en op dieren uitkuren mogen van mij levenslang worden opgesloten want de volgende stap is een mens pakken. Daar is inmiddels ook wetenschappelijk bewijs voor en zijn meerdere incidenten van in de openbaarheid gekomen. Wie herinnert zich niet Jamie Bulgar, het engelse jongetjes dat door twee jongens werd gemarteld en vermoord. Onderzoek wees uit de de jongens tijdens hun jeugd meerdere malen flink hebben geoefend op dieren. Dus uit voorzorg uit de maatschappij zetten. Deze discussie gaat in beginsel over roofvogels in gevangenschap dus verlies dat nou even niet uit het oog. Ik begrijp je onmacht tegen dierenleed wel want is ook verschrikkelijk wat mensen met dieren uitvreten maar roofvogels in gevangenschap is ook niet zoals het hoort. Geen enkel dier wil zijn vrijheid kwijt dus ook deze vogels niet. Daarom ben ik zo tegen die shows. De roofvogelstand in de gaten houden is iets totaal anders, ze worden geteld, gewogen etc. en de jongen krijgen een ring om ze te kunnen volgen. Daar hebben ze niets van te lijden want het gebeurt als de ouders niet op het nest aanwezig zijn. Alle postduiven hebben ook een ring maar dat is dan weer om een andere reden, ook een sport die vreselijk is. Deze week stond een slechtvalk in het nieuws omdat hij was beschoten met een schot hagel. Mensen hebben hem gewond gevonden en omdat hij een ring om had konden ze meteen zien om welke vogel het ging en zodoende weten uit welke omgeving hij kwam. Een dierenarts is het dier gaan behandelen en hoe dat verder afloopt weet men nog niet. Al dit soort gegevens zijn belangrijk om te weten. Als je eens zou informeren bij de roofvogelopvang in Zundert, zou je te horen krijgen dat zij jaarlijks meerdere vogels binnen krijgen die zijn weggevlogen van hun baas. Waarom? Ja, dat hoef je toch niet meer te vragen, vrijheid is het hoogste goed voor ieder levend wezen. De ellende van dit alles is ook nog dat ze iets om hun poten hebben zitten waarmee ze verstrikt kunnen raken aan takken of prikkeldraad. Amerikaanse torenvalken bijvoorbeeld verhongeren dan door de riempjes die ze om hebben. Zo sterven ze een langzame dood en dat gun ik geen enkel dier. Mensen zijn zo vreselijk hebzuchtig, jammer van die prachtige dieren.

Helga 31 jul 2011, 11:14

@roofvogel(tje)
Ik heb het even opgezocht en het bericht over de slechtvalk kun je zelf lezen op de link hieronder.
Als deze vogel geen ring om zijn poot zou hebben gehad, had men niet geweten waar hij, het is dus een zij, vandaan kwam. Nu weet men dat wel en daarom is er nu misschien ook een kans om de dader te pakken. Dus zo’n ring is toch heel zinvol. De vooruitzichten op genezing zijn niet slecht dus misschien kan ze ooit toch weer vliegen, dankzij de inzet van mensen die haar graag weer haar vrijheid terug willen geven. Kijk en dat bedoel ik: “Haar VRIJHEID terug”, zoals het hoort. Ik hoop dat ze de laffe dader vinden. Een terechte straf voor hem zou ook een schot hagel zijn maar dan in zijn benen zodat hij voor de rest van zijn leven zou voelen wat hij dit prachtige dier heeft aangedaan.
Lees maar eens: http://www.ed.nl/regio/gemert-bakel-laarbeek/9201223/Slechtvalk-S2-onder-hoede-van-Vogelasiel-Someren.ece
———————————–
Dan nog even dit: Ik heb het filmpje van het hondje gezien en meteen doorgestuurd aan iedereen. Het dierenleed op deze wereld is verschrikkleijk en bijna ondraaglijk voor mensen die van dieren houden. Dit soort beelden maken je machteloos omdat je het hondje niet kunt helpen en verdrietig omdat je niet snapt dat er ook zulke mensen bestaan. Ik heb heel vaak dit soort filmpjes gezien en als ik niet uitkijk krijg ik een hekel aan mensen maar dat zou onterecht zijn want er zijn ook heel veel goede mensen. Het enige wat je wel kunt doen is mensen die nog van niets weten bewust maken van wat er zich afspeelt en dan maar hopen dat er genoeg verzet komt zodat er in de toekomst iets veranderen zal. Wat mij betreft hoe sneller hoe liever. Mocht je interesse hebben bekijk dan de film Earthlings eens. Het is echt vreselijk om te zien maar ik weet inmiddels dat je vaker dierenleed hebt gezien. Als iedereen deze film zou zien denk ik dat er heel wat zou veranderen voor dieren maar de meeste mensen zijn te LAF om er naar te kijken.”Daar kan ik niet tegen”, zeggen ze dan maar ondertussen zitten ze wel allemaal breeduit aan de barbeque. Niet omdat ze echt honger hebben want dat heeft hier niemand in het rijke westen (echte honger hebben ze alleen in de derdewereldlanden) maar proppen daar uit verveling of voor de gezelligheid het vlees van dieren in hun mond zonder ook maar één keer na te denken over de pijn die dat dier heeft moeten doorstaan. Kortom….er is hier heel wat mis met de manier waarop mensen met dieren omgaan.
Hier is de link naar Earthlings: http://www.earthlings.com Misschien heb je hem al gezien en zoniet dan wens ik je STERKTE!!!!! En pas op, houdt je zakdoeken bij de hand. Iedereen die hier naar durft te kijken weet meteen hoe slecht heel veel mensen.

Dominique 31 jul 2011, 20:15

Antoon,

25 jaar ervaring met dierenopvang is heel mooi maar daar leer je niet een band opbouwen tussen mens roofvogel.
Je zegt “dat het dier mettertijd weer terug komt is van de honger omdat zij niet de kans hebben gehad om voor zichzelf te zorgen”
Beste Antoon, men kweekt nog maar een goede 40 j roofvogels en vanaf 2000j v/c ving men wilde valken die perfect voor hun eigen konden zorgen en 2 maand later eens het vertrouwen gewonnen van de mens begrijpt de vogel het voordeel van het toelaten van de mens zijn leefwereld en vliegt hij perfect vrij en keert hij terug tot de valkenier, dit enkel uit zelfbehoud.
Conclusie: vogel kan perfect zelfstandig overleven maar verkiest om bij de mens te blijven.

Helga:
Je kan geen vrijheid afpakken als ze er geen gekend hebben.
Dan stel ik mij de vraag, ben ik vrij, ben jij vrij!?
Wij mensen zijn meer beperkt in onze vrijheid dan je zou beseffen in vergelijking met een goed aangepaste roofvogel, dit vooral omdat roofvogels passieve dieren zijn.
Ik werk al een 15 jaar met roofvogels en ken hun gedragingen perfect en ik zie als ze hun goed voelen of slecht voelen.

Vrijheid en de natuur:in zuid amerika heb je nog de ‘wilde’ indianen die volledig afgezonderd in de natuur leven, ze zijn gelukkig vermoed ik en worden er gemiddeld 30 j ongeveer.

Wij in het westen opgezadeld met wetten en beperkingen, vervuiling, stress, depressie’s, druk, verbodstekens enz. maar ik voel me goed en de gemiddelde leeftijd is wel meer als het dubbele.

Als je begrijpt wat ik bedoel, anders is niet gelijk aan slecht of stuur je mij ook terug de oerwouden in!?

Nog iets 80% van de informatie die je via de webcam beleef de lente kan zien over de de uilen en roofvogels, deze informatie is al veel langer bekend en oud nieuws voor uilen kwekers en roofvogelkwekers.

Hadden ze geen oogkleppen op dan zouden ze al veel verder staan.

Groet Dominique

D. Vlugt 01 aug 2011, 07:04

Het mooie van dit soort discussies is dat, hoe ongenuanceerd ook, je kunt zeggen wat je wilt. Je kan zelfs aangeven dat een ander het mis heeft, of liegt, terwijl dat helemaal niet het geval is. Ook een ander aanvallen op kleinigheden en bijzaken er bij trekken, het kan allemaal. Juist dan vind ik het knap als je je bij het onderwerp kunt houden en je nieuwe argumenten kunt aandragen tbv het uitwisselen van ervaringen en feiten. Degene die zich niet in de discussie mengt is degene die het beter weet (denkt te weten) of juist helemaal niet en graag op de hoogte wil worden gebracht. Het gaat hier nog steeds over de onwenselijkheid van roofvogelshows.
Even voorstellen, ik ben contactpersoon voor de Werkgroep Roofvogels Nederland in Noord Holland. In die taak ben ik te benaderen door een ieder die een vraag over roofvogels heeft. Daarnaast benader ik organisaties die een show met roofvogels en uilen organiseren met het verzoek af te zien van deze shows, sinds ongeveer een half jaar verwijs ik dan naar: http://www.vogelbescherming.nl/index.cfm?act=files.download&ui=9B824B5D-9E58-55CA-C0A0C0BE886336A3
Met het uitgangspunt voor de discussie hierboven, Bezoek geen roofvogelshows!, ben ik het helemaal eens. Ik probeer zo veel mogelijk uit te gaan van feiten en zo veel mogelijk mijn mening weg te laten:
- In het stuk waar de discussie over gaat wordt het woord adelaar gebruikt. Daar wordt arend mee bedoeld, adelaar is een term uit de heraldiek, de wapenkunde en moet in Nederland niet gebruikt worden als het om levende vogels gaat.
- Het ´Harry Potter-effect´, zoals hier voor is aangegeven, is oorzaak geweest van het thuis houden van vooral uilen door ondeskundigen. Shows met roofvogels kweken behoefte bij personen die de show bijwonen.
- Er worden nesten van roofvogels uitgehaald. Dit is mijn eigen waarneming in het gebied waar ik onderzoek doe naar het broeden van buizerd, havik, sperwer, torenvalk en wespendief. Waar deze uitgehaalde vogels naar toe gaan is niet duidelijk. Zie ook: http://www.stroming.nl/pdf/vangkooi.pdf

Helga 01 aug 2011, 10:53

Hr. Vlugt

Fijn om wat bijval te krijgen van iemand die er ècht verstand van heeft. Ik ben de enige (op Antoon na) die hier opkomt voor de vrijheid van roofvogels. Alle anderen blijven hardnekkig bij hun standpunt terwijl ze ergens wel weten dat ze fout zijn. Het is me vaker opgevallen dat mensen steeds fanatieker worden als je ze op hun ongelijk wijst. Men beticht mij van liegen omdat ik hierboven gezegd heb dat ik het verschil niet weet tussen een havik en een buizerd. Maar ik zei dit alleen om uit te leggen dat het voor de gewone burger niet belangrijk is om het verschil te weten maar ook die boodschap kwam niet over. Natuurlijk weet ik het verschil wel maar men begreep de contekst waarin het plaatste niet.
En ergens diep van binnen weten deze mensen heus wel dat ze fout zijn maar hun egoisme voert de boventoon. Alle vogelasiels krijgen regelmatig vogels binnen die zijn weggevlogen van hun baas, dat zult u vast en zeker ook wel weten maar ook daar stappen ze gewoon overheen. Dat willen ze niet horen, ook niet dat het vaak al te laat is omdat ze met hun riempjes ergens in verstrikt zijn geraakt en stierven van de honger. Hun drang om te pronken is niet te stoppen. Zoals u zegt: Die shows zetten mensen aan tot het willen hebben van zo’n vogel. Net zoals bepaalde hondenrassen in films ineens een hype werden en mensen persé dan zo’n hondje wilden hebben. Niet iedereen reageert hier maar er wordt behoorlijk meegelezen als ik zo naar de kijkcijfers van dit onderwerp kijk. Dus er is weldegelijk interesse is voor roofvogels maar waarschijnlijk op de verkeerde manier. Mensen willen bezitten en overheersen, jammer voor alle wilde dieren in gevangenschap.
———————————
En ja, ik het steeds geprobeerd bij het onderwerp te blijven en zeker om het ook netjes te houden. Tot scheldpartijen en beledigingen verlaag ik me niet. Anderen die dat wel willen doen laten daarmee meteen zien wie ze werkelijk zijn maar daar is hier nog geen sprake van.

Dominique 01 aug 2011, 12:24

Hallo D. Vlught,

Mijn mening is gebaseerd op feiten.
Adelaar is simpelweg duits voor arend.
Het Harry Potter effect is heel juist maar verbied dan alle sprookjes, dat is uiteraard geen oplossing, ik ben zeer zeker voor verstrenging van de wetgeving zodat men niet zomaar over kan gaan tot de aankoop van een uil of roofvogel.
Tijdens een voorstelling van mij zal er altijd een stukje ontrading over het houden van roofvogels terug te vinden zijn maar als de wet je zomaar toelaat van vandaag op morgen een roofvogel of uil voor 50 euro aan te schaffen dan kan ik er weinig aan doen!
Het is ook niet dat als je naar formule 1 bent gaan zien dat je tegen 250 km/u naar huis moet rijden, daar dient ook een wetgeving voor die dit verbied.

Dan nog iets dat uithorsten:
Tuurlijk zijn er rotte appels maar het is voor zover ik weet niet mogelijk achteraf deze vogels wettelijk te ‘maken’, vooral de havikken worden afgeleverd met dna test zodat er geen fraude mogelijk is.

Weeral jammer dat deze uitzonderlijke gevallen weer tegen ons gebruikt moeten worden, maar daar zijn jullie sterk in dat weten we al langer.
Overlaatst las ik een bericht dat er een nest van een havik was leeggeroofd door valkeniers omdat men geen uitwerpselen en of eierschalen terug heeft gevonden in het nest!!
Marters, oehoe’s, kraaien eksters, havikken, buizerden mensen die hun kippen beschermen, duivenmelkers, weidevogelliefhebbers…
Nee het zijn altijd de valkeniers geweest!!
Tjonge tjonge en wij moeten dit allemaal maar nemen die verwijten.
Jij zou zeker moeten weten dat er nooit zoveel roofvogels zijn geweest als nu, op enkele na, het gaat heel goed met de wilde populatie en zeker de soort die zo gegeerd zijn bij de valkeniers.
Er worden er veeeeeeeel meer roofovogels afgeschoten, vergiftigd en aangereden, doe aub daar iets aan.

De slechtvalk is wereldwijd terug uitgezet in samenwerking met valkeniers door uitbroeden, grootbrengen jongen, uitwilderen, hacken etc. allemaal valkenierstechnieken gebruikt ten behoefte van de wilde populatie’s.
In de verenigde emiraten hebben nu de valkerijvereniging de handen in elkaar geslagen voor de herintroductie van de sakervalk.

Er zijn de laatste 10 jaar meer vogels geherintroduceerd dankzij valkeniers dan dat er ooit zijn geroofd!

Helga, Het enigste waar ik fanatiek van kan worden zijn onwaarheden die verspreid worden om het onwetende publiek tot zich te winnen.

Over vogels die met hun riemen in bomen blijven hangen is idd een triestige zaak.
Er is ook een probleem omtrent roofvogelhouderij en dit door mensen die onwetend van vandaag op morgen een roofvogel of uil aanschaffen en de voor of achterkant niet kennen van de vogel.
ze kennen geen valkeniersknoop en de vogel is niet gehuisvest naar behoren, vogel is niet op de juiste manier voorbereid op de vrije vlucht en ontsnapt met zijn lange koord en blijft ergens hangen met de dood als gevolg.
Er is geen drempel (examen, bewijs van kunde) nodig en dit is niet goed.

Maar zomaar alles willen verbieden is extreem en extremisme is nooit goed.

Mvg Dominique

roofvogel 01 aug 2011, 17:28

Hey Dominique,
Het heeft geen zin om met mensen in debat te gaan die enkel en alleen hun betoog als de waarheid zien, en enkel én alleen hun waarheid.
Deze mensen redeneren met oogkleppen op, of eerder … met oorkleppen, omdat ze dus enkel oor hebben naar hun eigen waarheden, of anderen die hun zelfde gedachtegoed delen. De anderen, die een andere mening zijn toegedaan, worden verbannen en verketterd.
Omdat deze groep mensen zo graag een roofvogel willen vasthouden, doen ze het in de naam van ‘wetenschappelijk onderzoek’ om zo de jongen uit hun warme vertrouwde nesten te halen om te wegen, ringen, en weet ik wat nog allemaal in de naam van de wetenschap. Onder deze dekmantel denken zij dat deze roofvogel dit leuk vind … en ondertussen, dat ze het roofvogelkuiken vast hebben in de ene hand, wijzen ze met een beschuldigende vinger van hun andere hand naar de valkenier. Mocht de roofvogel dat allemaal niet erg vinden, zoals deze zelfbenoemde wetenschappers beweren, zouden de roofvogels hun nesten in de slaapkamers van de mensen komen maken; maar ze doen dat juist zo ver mogelijk van de mens, om begrijpelijke redenen, en toch denken er nog steeds van die soort dat ze het recht hebben om dat allemaal te mogen doen, en dan nog zeggen dat de vogels het niet erg vinden.
We weten ondertussen ook al wat er allemaal gebeurt met dieren onder de dekmantel van ‘wetenschappelijk onderzoek’. Denken we dan maar aan de vele proeven op dieren en dergelijk meer. Dus, de mensen die zeggen dat ze roofvogels mogen gaan verstoren in hun nest onder het mom van ‘wetenschappelijk onderzoek’ weten we nu ook tot wat ze nog allemaal in staat zijn…
Deze groep mensen is net zo hypocriet als die van de uilenwerkgroep die de valkeniers ook verwensen, maar wel staan te drummen om met z’n allen een kerkuil op hun hand te mogen nemen, om er dan goedlachs foto’s van te laten maken ..

Helga 01 aug 2011, 19:35

Alle mensen die hier TEGEN het houden van roofvogels zijn, kennen elkaar niet. Ik ken geen Antoon en weet ook niet wie de Heer Vlugt is. Alle mensen die VOOR het houden van roofvogels zijn blijkbaar wel. Als ik deze linken eens bekijk wordt me alles duidelijk: http://www.valkerij-dominique.be
http://www.falconidae.be , ons kent ons of anders gezegd: Een vaste kliek van mensen die zonodig over de rug en het leven van roofvogels moeten pronken. En ‘roofvogel’ nogmaals: ondanks alles wat je zegt en meent te weten, JE DRAAFT DOOR.

Helga 01 aug 2011, 19:55

@roofvogel
En dan nog iets…..als je dan echt zo’n dierenactivist bent. Je weet zeker ook wel wat roofvogels in gevangenschap eten? Ja vlees, maar in de meeste gevallen ook postduiven die afgedankt zijn door duivenmelkers. Ik heb ze vaak genoeg gezien in de roofvogelkooien. Die worden dan van te voren even de nek omgedraaid als ze geluk hebben maar ook wel levend in de roofvogelkooi gegooid als ze geen geluk hebben. Kans om te overleven, zoals in de natuur, hebben ze totaal niet. Dus als je dan toch zo diervriendelijk bent zou ik daar ook maar eens tegen protesteren want een duif is toch ook een vogel?

Helga 01 aug 2011, 20:08

Dit is trouwens mijn laatste bericht. Ik stop met deze discussie zonder einde want het blijft toch JA tegen NEE en ik heb wel iets veel beters en belangrijkers te doen dan dit. Dit is zonde van mijn kostbare tijd. Ik wens iedereen veel sterkte met welke hobby dan ook en hoop dat je met je geweten in het reine kunt blijven. Denk daar nog maar eens goed over na. Diep in zijn hart weet iedereen wel wat ie fout doet in zijn leven. Veel geluk en het allerbeste….Adieu!!!!

falconidae 01 aug 2011, 20:48

Dit komt omdat wij geen geheimen hebben en recht voor onze zaak durven uitkomen. En maak u geen zorgen ons kent ook Helga !

falconidae 01 aug 2011, 21:47

Dit is wel degelijk op het randje af ! Ik vind de bijdrage van mr. De Vlugt uiterst interessant en ongenuanceerd.
Wat vandaag opgehemeld wordt, wordt morgen vergruist en omgekeerd ! Dit maakt deel uit van evolutie en is onderhevig aan bijzonder veel factoren, zoals bijvoorbeeld het maatschappelijk gedrag van mensen. Welnu kortom, mensen zitten de dag van vandaag niet zo goed in hun vel ! wij worden overschaduwd met allerlei euvels die een zware hypotheek leggen op onze toekomst ; de opwarming van onze aarde ? (waarover nog niet alles gezegd is) De opstandigheid in de Arabische staten en de enorme immigratie golf als gevolg. De immense hongersnood in Oost Afrika. De politiek die vierkant draait wereldwijd, of het nu links of rechts is. Het gebrek aan onderling respect. Het niet meer weten van hoe met mekaar om te gaan ! De vervlakking….. maar ook het fanatisme en niet te vergeten de dagelijkse fait-divers welke onlangs noch leide tot 74 doden in Noorwegen.
In dit leven moet men prioriteiten durven stellen en die moeten ook gerespecteerd worden.
Ik ben maar een eenvoudige man die tracht goed te doen in zijn omgeving met overgave en kennis, kortom de definitie waarop cultuur wordt overgedragen.
Een professioneel parcour van meer dan 40 jaar en uiteraard komen daar enkele bochten in , die niet altijd even makkelijk te nemen zijn! Resumé : Valkerij per definitie “Jagen met een afgerichte roofvogel op natuurlijk wild in zijn natuurlijke omgeving” is een cultuurerfgoed wat moet gerespecteerd worden !
Persoonlijk ben ik uitermate gepasioneerd met wat in de natuur gebeurd, en niet zozeer als toeschouwer maar als participant.
En deze symbiose ervaar ik in de valkerij en daar ben ik fier om.

Nina 02 aug 2011, 10:26

Viervoeters is een prima organisatie die heel veel goeie dinge doet voor dieren, overal op dewereld doen ze onderzoeknaar het welzijn vandieren en ze hebben experts op alle gebieden.
En dan zitten der hier een stelletje klojo’s ook nog te mauwen dat zij het beter weten, en da viervoeters nergens verstand van heeft nou dan moet je wel heel erg weinig hersencelletjes hebben maar ja das ook te verwachten vanlui die roofvogels houden, die missen gewoon een paar streepjes en die hebben een plaat voor hun kop waar niet doorheen te komen is. Dus mensen ga neit naar die achterlijke shows waar ze zichzelf staan te verheerlijken ende nog dommere mensen vol bewondering naar ze staan te kijken want daar kicken ze juist op. Bah bah die vogels zijn mooi maar die mensen zijngriezels

roofvogel 02 aug 2011, 12:56

Beste Nina,
Aan uw argumentering, spelling en zinstructuur te zien, hebben we het hier inderdaad met iemand te doen die weinig hersencelletjes heeft en hoort u zeker en vast thuis onder de mensengriezels …

Nina 02 aug 2011, 13:41

Nou met jullie argumentering, spelling, zinstructuur en hersencelletjes staan jullie op de zelfde hoogte dan als ikke hoor. Wie heeft er nou roofvogels inde gevangenis zitten dan ben je toch net zo gek als dielui inhet circus met hun leeuwen, die beestenhoren daarook niet en komen al heel veel mensen tegenop gelukkig. Al die dieren vrij en die vanjullie ook.

Dominique 02 aug 2011, 14:05

Het niveau is nu wel zodanig laag en kinderachtig zodat er geen conversatie mogelijk is, het vertelt veel over hun eigen.

Nina 02 aug 2011, 14:42

Wat is er laag enkinderachtig aan als ik zegdat ik vindt dat die dieren vrij horen te zijn? Datis gewoon mijn mening endie mag ik hier toch geven. Daar is dit blog toch voor. Jullie geven jullie mening en ik demijne. Jullie worden boos en ik niet dus wat isnou het pobleem?

Nina 02 aug 2011, 17:10

Achh, isnu opeens iedereen verdwenen? Geen commentaar meer? En waarom dat dan omdat ik een paar taalfoutjes maak gewoon omdat ik veel tesnel typ en geen zin heb ommijn teks terug te lezen. Wordt je hier om zo’n kleinigheidje al veroordeeld? Ken je nagaan wat een tolerantie tenaanzien van een medemens, daarz ijn ze goed in in oordelen over iemad die zijn hart op de goeie plek heeft zitten enhet opneemt voor dieren die vrij horen te zin. Die gewoon open en eerlijk zijn mening geeft, dan zijn ze opeens nergensmeer te vinden.Datis pas kinderachtig, boos worden als je hetnietmet ze eens bent. Ik vind roofvogels prachtig als ik ze ergens bij eenweiland op een paal ziez itten, gwoon helemaal vrij, dat is pas genieten, dan zie je ze in het echt en datis heel wat mooier danmet riemen om hun poten op en handschoen.

falconidae 02 aug 2011, 23:29

They created a dessert, and they called it peace.

Nina 03 aug 2011, 00:06

Hmmm, gaan we nou in het Engels beginnen? Da was mijn favoriete vak op de havo
——————————-
Well than:
I think the word “desert” in English is just with one s.
Dessert means something else, that’s what you eat after your evening meal.
Dus kijk ik ben niet de enige hier met taalfouten LOL
—————————————
Kijk dathierboven heb ik nu eens extra goed neergetypt, niet zo haastig en ik heb even terug gelezen, geen fouten dus. ik kan het wel als ik maar WIL en ja ik spreek ooknog engels, goed he voor iemand met een slechte spelling en zinSStructuur.
Ja “roofvogel”, dathoort met dubbel s. Ik zeg het maar even, jullie willen mij wel zo graagverbeteren maar begineens bij je zelf. Ik typ gewoon slordig maar ach, er zijn ergere dingen, jullie lezen graag anderen de les dus dan moet het toch gewoonleuk zijn voor jullie om mij te verbeteren. Das weer eens iets anders dan roofvogeltjes dresseren enzo halen julie ok meteen je kennis der nederlandse taal weer eensop.

Nina 03 aug 2011, 00:37

Nou weet je wat, ik zal voortaan extra mijn best gaan doen met het typen van berichtjes want ik snap ook wel dat het niet leuk is voor jullie om telkens al die fouten te moeten lezen. Ik ben de beroerdste niet dus dat beloof ik. Jullie zijn dan misschien wel boos op mij maar ik ben dat niet op jullie hoor. Ik blijf gewoon altijd vrolijk …….. en ik vind roofvogels heel mooi, vooral buiten, zonder riemen en zonder baas, watching the blackbirds till dawn. Goed hè, geen enkele fout.

Nina 03 aug 2011, 02:18

Dit vind ik toch wel spectaculair, weer eens iets anders dan jullie doen.
http://www.wimp.com/parahawkingnepal
Maar ookweer net als in ht circus eerst presteren endan pas eten

  • Advertentie

    zooplus
  • Ontvang het laatste nieuws van Nieuwslog in je mailbox. Selecteer de dossiers van je keuze en blijf op de hoogte via onze dagelijkse nieuwsbrief. Probeer ‘m nu! Bevalt het niet dan is opzeggen met 1 klik geregeld.