Afrika werd in het verleden als afzetmarkt door de meeste grote fabrikanten genegeerd. De kwakkelende economie en grote mate van onrust binnen veel Afrikaanse landen scheppen geen hoge verwachtingen. Philips is één van de multinationals die ook een grote aanwezigheid op het Afrikaanse continent wilt bemachtigen.
Het afgelopen decennia zijn er echter een aantal landen zoals Zuid-Afrika die zich uit het diepe dal hebben weten te klimmen en inmiddels een steeds belangrijkere afzetmarkt vormen voor producenten uit heel de wereld.
Werking Afrikaanse consumentenmarkt vrijwel onbekend
Omdat pas sinds kort aandacht wordt besteedt aan de Afrikaanse consumentenmarkt, is de werking van deze vrijwel onbekend. Afrikaanse consumenten hebben andere wensen dan Amerikaanse, Aziatische of Europeaanse consumenten. Producenten moeten dus het wiel opnieuw uitvinden.
Philips heeft de eerste stap gezet om de markt beter te begrijpen. De Nederlandse multinational opende deze vrijdag een nieuw onderzoekscentrum in Nairobi, Kenia. De electronicagigant maakte niet bekend hoeveel geld er met de bouw van het centrum is gemoeid. Het doel van het centrum is het analyseren van de Afrikaanse consumentenmarkt.
Speciale omstandigheden vereisen specifieke oplossing
De omstandigheden in Afrika verschillen veel met de omstandigheden in andere continenten. Daarom zullen fabrikanten hun productlijn moeten aanpassen om specifieke problemen waar Afrikaanse consumenten mee kampen op te lossen.
In het geval van Philips zijn voorbeelden van producten die aan de specifieke eisen voldoen speciale kachels met minder rookontwikkeling en woonverlichting welke aangesloten is op een reeks zonnepanelen.
Philips heeft veel vertrouwen in haar avontuur in Afrika en verwacht haar interesse in het continent in de toekomst uit te breiden. Het nieuwe centrum zal onderdeel uit maken van het hoofdkantoor van Philips in Oost-Afrika.