Als je jouw doelgroep wilt bereiken, dan zul je moeten adverteren op plekken waar je je doelgroep kunt vinden. De marketing afdeling van Heineken heeft dit goed begrepen en heeft een uitgebreide marketingcampagne uitgerold binnen het chatprogramma Snapchat.
Snapchat is een chatdienst die met name populair is bij jongeren. Een uitstekende plek om te adverteren als biermerk zijnde aangezien alcoholische dranken met name genuttigd wordt door de jongere generatie.
Heineken kiest voor interactieve reclame
Heineken gaat niet alleen met de tijd mee door te adverteren op een relatief jong platform. Ook de aard van de reclamecampagne verhult een nieuwe aanpak op het gebied van marketing en branding.
Het Nederlandse biermerk heeft een eigen Snapchat account waarvandaan dagelijks berichten worden verstuurd naar gebruikers. In deze berichten worden hints gegeven over welke artiesten zullen optreden op het Coachella muziekfestival. Gebruikers kunnen aan de hand van deze hints de artiest raden en als zij het goed hebben, wordt deze artiest bevestigd.
Het is de bedoeling dat deze manier van aandacht vestigen ook gebruikt zal worden voor andere muziekevenementen. De methode sluit prima aan bij Heineken vanwege de Heineken Music Hall, een evenementenhal waar het hele jaar door verschillende artiesten optreden.
Snapchat reclame in sommige landen gelimiteerd
Eén van de problemen waar het marketingteam van Heineken aanvankelijk mee kampte was de leeftijdsgrens voor het drinken van alcohol. In Nederland ligt deze tegenwoordig op 18 jaar. In andere landen ligt deze grens echter op 21 jaar. Door middel van een virtuele uitsmijter worden minderjarigen echter geweerd van het ontvangen van berichten van het Heineken account.
In het geval van Snapchat zou gesteld kunnen worden dat een reclamecampagne niet heel effectief zal zijn omdat het publiek erg jong is. Toch groeit social media langzaam maar zeker uit tot één van de belangrijkste kanalen om te adverteren. Uit onderzoek van 2011 bleek dat fabrikanten van alcoholische dranken al 8% van het marketingbudget aan social media besteedden.