Internetgigant Yahoo is goed begonnen aan het jaar. De oude reus onder de zoekmachines maakte deze week haar kwartaalcijfers bekend. Alles is nog steeds geen rozengeur en manenschijn bij het bedrijf van de charmante CEO Marissa Meyers. Medewerkers als investeerders kunnen echter na vandaag weer opgelucht ademhalen.
Yahoo blijft, met een winst van 321 miljoen dollar over de laatste drie maanden, winstgevend. De winstcijfers lagen vele malen hoger dan de verwachtingen. Ten opzichte van dezelfde periode een jaar terug is de winst echter licht ingekrompen. Vorig jaar behaalde Yahoo nog een winst van 390 miljoen dollar.
De omzet bleef in de eerste periode van 2014 nagenoeg gelijk aan de eerste periode van 2013. Yahoo genereerde in de periode Januari tot Maart een omzet van 1,13 miljard dollar. Dit is iets lager dan het begin van vorig jaar maar aangezien Yahoo dit jaar minder commissies hoeft te betalen, ligt de uiteindelijke omzet van 1,09 miljard dollar weer net hoger dan vorig jaar.
De cijfers van Yahoo blijven vooral dankzij het succes van Alibaba overeind. Yahoo heeft in totaal 24% van de aandelen in het bedrijf bemachtigd waardoor de recente ontwikkelingen bij het Chinese bedrijf ook een positieve invloed hebben op de winstcijfers van Yahoo.
Aangezien Yahoo een aanzienlijk deel van de aandelen in bezit heeft, was het verplicht om in haar eigen rapport ook cijfers van Alibaba te presenteren. Uit deze cijfers bleek dat de winstcijfers van Alibaba vergeleken met vorig jaar verdubbeld zijn.
Ook de core-business van Yahoo, het aanbieden en verkopen van advertentieruimte op het internet, lijkt weer rendabel te worden. De winst die hieruit voorkomt is eindelijk weer substantieel.
De toekomst van Yahoo ziet er dus beter uit dan verwacht. Dit is natuurlijk niet onopgemerkt gebleven op Wall Street. Aandelen Yahoo schoten vandaag dan ook met meer dan 8 procent omhoog. Alibaba zelf is ook bezig met het treffen van voorbereidingen voor de stap naar Wall Street.