Een aantal maanden terug hield Facebook haar eerste tests met video-advertenties op Facebook. Een groep gebruikers werd spontaan verrast met een videofragment tussen alle andere berichten dat zich automatisch afspeelt.
We zijn nu een aantal maanden verder en Facebook is er klaar voor om de tweede serie tests uit te voeren. Bedrijven die interesse hebben kunnen zich bij het social media platform melden. Zij zijn echter gewaarschuwd. De eisen om mee te kunnen doen zijn uitzonderlijk streng!
Bedrijven die mee willen doen met de tweede testronde zullen moeten voldoen aan de waslijst van eisen die Facebook momenteel stelt voor de videofragmenten. Daarnaast zullen de fragmenten zowel door Facebook zelf als een testpanel van Facebook gebruikers goed gekeurd moet worden.
Daarnaast moet de videoadvertentie wel heel goed in elkaar gezet zijn aangezien adverteerders niet de mogelijkheid hebben om geluid in hun videofragmenten te gebruiken. Het fragment zelf moet dus binnen een paar seconde de aandacht van het publiek trekken.
Videoadvertenties op het moment niet erg aantrekkelijk voor adverteerders
De combinatie van de extreme eisen en de hoge kosten van een videocampagne via Facebook verwachten marketingbureau's dat niet dat het storm zal lopen met de aanmeldingen voor de tweede testronde.
Bederijven betalen van te voren een bepaald bedrag welke wordt vastgesteld aan de hand van de doelgroep. Daarbij wordt echter niet rekening gehouden met het daadwerkelijke aantal kijkers van de videoadvertentie. De kosten van een videocampagne via Facebook wordt voor de meeste bedrijven geschat rond de miljoen euro.
Het eisenpakket van Facebook in combinatie met de hoge prijs is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Er wordt daarom verwacht dat er niet veel animo zal zijn voor videoadvertenties op Facebook. Men verwacht dat hoogstens 10 a 15 adverteerders zich zullen aanmelden. Facebook zelf geeft aan dat voornamelijk films en TV-series via het platform gepromoot zullen worden.
Advertenties belangrijke inkomstenbron van Facebook
Advertenties vormen een belangrijke bron van inkomsten voor het social media platform. Met de huidige advertenties behaalde Facebook in de eerste drie maanden van 2014 maar liefst 2,3 miljard dollar binnen. Het is de bedoeling dat deze videoadvertenties jaarlijks 1 miljard dollar extra zullen opleveren.