eBay en Amazon hebben genoeg reden om zich zorgen te maken. Hun concurrent uit China, Alibaba, begint een steeds groter aandeel te krijgen in handel via het internet. De Chinese internetgigant heeft inmiddels naar schatting een marktwaarde van 120 miljard euro en ieder kwartaal zet Alibaba betere resultaten neer.
Alibaba staat deze maand extra in de schijnwerpers vanwege haar vermeende beursgang. Het Chinese bedrijf kiest er expliciet voor om in de VS de beurzen op te gaan en laat daarmee de lokale beurzen voor wat het is.
Door de beurs op te gaan hoopt Alibaba een bedrag van 1 miljard Amerikaanse dollars op te halen. Er wordt echter gespeculeerd dat het Alibaba niet om de investering gaat maar om de prestige die gepaard gaat met een notatie op de Amerikaanse beurzen.
Waar houdt Alibaba zich vooral mee bezig?
In Nederland klinkt Alibaba voor sommigen nog niet bekend in de oren. De core business van Alibaba is het aanbieden van een platform voor kopers en verkopers om spullen te verhandelen. Je kunt dus stellen dat Alibaba in feite de Chinese variant van Marktplaats is.
Alibaba is op het moment met name dominant in China waar 80% van alle online aankopen via een winkel of website in het bezit van Alibaba verloopt. Daarnaast doen de websites van Alibaba het ook goed op de Russische en de Braziliaanse markt.
De Chinese internetgigant wilt nu echter een gooi doen om de Amerikaanse en Europese markt te veroveren. Alibaba beschikt al over meerdere internationale sites, zoals Aliexpress.com. Door de Amerikaanse beurs op te gaan hoopt Alibaba echter ook buiten haar thuismarkt een grote speler te worden. In Europa en de VS zijn Amazon en eBay namelijk nog oppermachtig.
Alibaba blijft groeien
Ondanks het feit dat Alibaba buiten China nog veel terrein moet winnen, blijft het bedrijf groeien. Naast een dominante positie op de thuismarkt is Alibaba ook erg agressief in het overnemen van bedrijven.
Alibaba houdt altijd haar ogen open om te zien of interessante bedrijven zijn om over te nemen. Daarbij richt het bedrijf zich niet alleen op ondernemingen die zich in de eCommerce sector bevinden.
Alibaba is overigens absoluut niet het eerste internetbedrijf dat zich langzaam maar zeker buiten haar eigen vakgebied uitbreidt. Zo is Google ooit begonnen als een zoekmachine en Facebook als een simpele profielensite. Ondertussen bieden beide bedrijven vele andere diensten aan en worden verschillende interessante startups overgenomen door Google of Facebook.
Het is dus belangrijk voor Alibaba om altijd te kijken naar eventuele overname mogelijkheden, wilt het Chinese bedrijf zich beter positioneren op de internationale markt.