Een degelijke reclamecampagne zorgt voor veel goeds: gratis reclame, een betere omzet en meer klanten. Een slecht bedachte reclamecampagne maakt echter meer kapot dan een bedrijf lief is. Dat ook de grotere jongens soms een flater slaan, heeft Shell onlangs bewezen met een faliekant mislukte reclamecampagne gericht op de Duitse markt.
In Duitse Shell tankstations was het tot op kort mogelijk om punten te verzamelen. Dit is op zich niet zo vreemd aangezien het spaarpunten systeem al decennia lang bestaat. Dit keer was het mogelijk om met Shell voor een mooie Amazon Kindle eReader te sparen.
De actie werkte als volgt: Iedere klant die het voor elkaar kreeg om binnen 30 dagen 999 punten te sparen, kreeg een Kindle cadeau. Maar dat was nog niet alles. Niet alleen konden klanten in Duitsland punten sparen door de tanken. Ook wanneer je in het tankstation een reep chocola kocht, kreeg je punten cadeau.
Aangezien een reep chocola van 1,29 euro al 100 punten gaf, was het mogelijk om al voor 12,90 euro een gratis Kindle te scoren. Daar had men in Duitsland wel trek in. Dankzij mond-op-mond reclame werd het nieuws al snel bekend en holde dus heel Duitsland naar de Shell.
De multinational had zich echter op dit feit verkeken en stelde slechts 10.000 eReaders beschikbaar. Veel van de klanten hadden echter niet de kleine lettertjes gelezen. Het resultaat is dat zij aan het einde van de maand met een berg punten zitten die ze niet kunnen gebruiken.
De Duitse consument is “not amused” en heeft dan ook van zich laten horen op social media. Het is nog niet bekend wat Shell van plan is te doen om haar klanten tegemoet te komen. Shell heeft wel haar excuses aangeboden.