De Chinese internetgigant Alibaba, welke voornamelijk webshops in zowel China als tegenwoordig ook het buitenland uitbaat, staat op het punt de Amerikaanse beurzen te betreden. Maar voordat het zo ver is, probeert het Chinese miljardenbedrijf haar positie zoveel mogelijk uit te breiden.
Een van de manieren waarop Alibaba zichzelf tracht te verzekeren van een geslaagde notering op de Amerikaanse beurzen is het openen van een Amerikaanse webshop. 11 Main is de naam van de nieuwe webshop die volgens hetzelfde principe als Alibaba werkt.
Alibaba kan het best vergeleken worden met sites als Amazon en eBay. Net als deze websites is Alibaba (en dus ook 11 Main) afhankelijk van individuele handelaren die, nadat zij van te voren goed gescreend worden, op het platform hun waren aanbieden.
Het oprichten van een Amerikaanse webshop in de gebruikelijke stijl is overigens niet de enige manier waarop Alibaba haar positie buiten het thuisland probeert te versterken. Door middel van het overnemen van UCWeb, een browser voor mobiele telefoons, hoopt Alibaba onder andere een betere positie in Rusland, Indonesië en Vietnam, landen waar deze browser populair is, te bemachtigen. De deal die rondom deze overname is gesloten is volgens kenners de grootste deal in de Chinese geschiedenis van het internet.
Ondertussen blijven de winstcijfers van Alibaba explosief stijgen. Zo steeg de nettowinst van het Chinese bedrijf van het afgelopen jaar tot afgelopen maart naar 2,9 miljard euro, een stijging van maar liefst 170% vergeleken met dezelfde periode een jaar terug.
Alles wijst er dus op dat de beursgang van Alibaba een van de meest spectaculaire gebeurtenissen op de Amerikaanse beurzen van dit jaar zal woden.