Bing? Veel mensen zullen zich misschien even achter hun oren moeten krabben bij het horen van deze naam. Voor gebruikers van een Windows Phone is Bing inmiddels van vaste waarde geworden, maar in Nederland, en andere Europese landen, is Google de onbetwistbare nummer één als het aankomt op zoekmachines.
Je zou dus zomaar kunnen vergeten dat Microsoft een aantal jaar terug met Bing haar eigen zoekmachine heeft geïntroduceerd. Deze is voorlopig met name populair in de VS. En daar moet volgens Microsoft veranderingen in komen.
Vacature verraadt grote plannen voor Bing
Microsoft is druk bezig met het aantrekken van nieuw personeel voor Bing. Dat blijkt uit een aantal vacatures die onlangs zijn geplaatst. De softwaregigant windt er geen doekjes om en geeft aan dat Bing de grootste uitbreiding, zowel op geografisch als producttechnisch gebied, ooit zal doormaken.
Bing is nu goed voor een marktaandeel van 18% in de Verenigde Staten. Tel daarbij de 10% van Yahoo bij op (Yahoo maakt namelijk gebruik van dezelfde engine) en Microsoft heeft, gezien de dominantie van Google op internationaal vlak, een redelijk deel van de markt in handen. Buiten de VS is Bing echter nauwelijks van vaste waarde.
Microsoft spreidt haar kansen
Door middel van andere Microsoft producten als Windows 8, de Xbox en de Windows Phone wilt de softwarereus Bing aan de man brengen in maar liefst 75 markten buiten de VS.
Daarnaast wilt Microsoft Bing aantrekkelijker maken door lokale diensten aan te bieden. Om dit te bewerkstelligen, is Microsoft dan ook druk bezig met het aangaan van samenwerkingscontracten met lokale aanbieders.
Nederland is een van de markten waar Bing een hoop goed te maken heeft. Slechts 7% van de Nederlandse desktopgebruikers kiezen voor Bing. Voor mobiele gebruikers ligt dit aantal met 2% nog vele malen lager.