Er zijn nieuwe mogelijkheden beschikbaar voor mobiele commercie terwijl Alibaba zich opmaakt voor de grootste tech-IPO in lange tijd. Dit omdat Alibaba een groot deel van haar investeringen doet in mobiele technologie. Deze investeringen zullen een flinke impact hebben, en ook hun concurrenten zullen daardoor aan de bak moeten. Zoals het nu lijkt zal Alibaba met haar langverwachte beursgang flink wat stof doen opwaaien.
Wanneer Alibaba ook op de beurs stapt, het is duidelijk dat het een enorme impact op e-commerce in Amerika zal hebben – en daarmee ook op mobiele e-commerce.
De marketing van de aankomende Alibaba IPO zal volgende week van start gaan en het bedrijf zal waarschijnlijk op 18 september de prijs per aandeel bekendmaken. Maar naar alle waarschijnlijkheid zal een aandeel $60 á $66 gaan kosten.
Een verrassende opwelling mobiel
Het mobiele momentum van Alibaba kan niet meer onder stoelen of banken worden geschoven. De cijfers van het tweede kwartaal laten een enorme toename in mobiele transacties zien.
Een derde van de totale omzet van 2,54 miljard dollar kwam van mobiele transacties. Daarnaast nam de totale omzet, ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder, toe met 46% voor dat kwartaal. Aan het einde van 2013 telde Alibaba 136 miljoen actieve mobiele gebruikers.
Alles wijst op verdere groei. Mobiele apparaten zullen nog belangrijker worden en Alibaba zag daar vroegtijdig al heil in. Het zal online shoppen nog sneller en nog makkelijker maken. Daarnaast opent het deuren voor nog meer mogelijkheden in e-commerce. China heeft het grootste aantal mobiele internet gebruikers van de wereld met 500 miljoen gebruikers, maar Alibaba wil ook de rest van de wereld bereiken.