Als je de grootste tech-IPO ooit probeert uit te voeren, dan moet je dat groots aanpakken. En, op basis van de eerste rapporten van het marketingplan van Alibaba is dat precies wat de Chinese webgigant van plan is. Alibaba gaat met professionele investeerders in gesprek over mogelijke investering in de Alibaba IPO, daarvoor gaat het bedrijf naar vergaderingen in Azië, Europa én de Verenigde Staten.
Dat is een zeer breed raakvlak, zeker als je in het achterhoofd houdt dat de meeste ‚roadshows’ één en soms twee continenten halen, maar vrijwel nooit drie. De Alibaba IPO gaat wereldwijde tech-investeerders aantrekken.
Recentelijk kwam naar buiten dat een aandeel tussen de $60 en $66 moet kosten. Wat betekent dat Alibaba zo’n 20,5 miljard dollar op zal halen met aanstaande beursgang. Totale waarde van Alibaba komt daarmee op 165 miljard dollar, maar als de roadshow een succes is dan kan die waarde alsmede de prijs per aandeel nog wel eens flink omhoog gaan. Volgens experts kan de waarde van Alibaba binnen no-time naar een waarde van 200 miljard dollar klimmen. Dat is twee keer de waardering van Facebook, dat in mei 2012 een waarde van 104 miljard dollar achter hun naam kon zetten.
Doordat Alibaba aardig wat meer omzet maakt en ook meer winstmarge hanteert, dan Facebook in die tijd, waarderen investeerders het bedrijf aanzienlijk hoger. Facebook maakte in 2012 5 miljard dollar omzet, wat inhoudt dat investeerders de waardering op basis van 20 x de jaaromzet werd berekend. Alibaba’s omzet van de afgelopen 12 maanden was 9 miljard dollar, waardoor de waardering van 180 miljard dollar tot stand kwam.
Groei Alibaba laatste kwartaal
We zouden daarover kunnen discussiëren gezien 45% van die omzet in het meest recente kwartaal werd behaald. Maar als het bedrijf op dit niveau blijft groeien dan kan de omzet dit jaar oplopen tot 12 miljard dollar. Investeerders hebben er vertrouwen in dat het management er in slaagt om een dergelijke omzet te halen. Er zijn wel wat haken en ogen aan een dergelijke IPO. Zeker als we kijken naar de flinke crash dat het aandeel van Facebook maakte in de eerste vier maanden van de beursgang. Maar geduldige, lange termijn investeerders geven niet veel om die crash, gezien de aandelen van Facebook sindsdien in waarde zijn verdubbeld en ook Facebook een waarde van 200 miljard dollar heeft gehaald.
Alibaba gaat voor een grootschalige aanpak gaat met een IPO dat de recordboeken in kan, daar zijn we inmiddels wel zeker van. Of ze ook een waardering van 200 miljard dollar aan kunnen tikken, dat gaan we nog meemaken.