Social mediagigant Facebook heeft deze week de cijfers van het afgelopen kwartaal bekend gemaakt. Met een omzet van 2,9 miljard Amerikaanse dollar in de maanden april tot juni heeft het platform de analisten dit keer flink eten te verrassen.
Vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar terug is de omzet met maar liefst 60% gestegen. Analisten hadden ingezet op een kwartaalomzet van 2,8 miljard. Omdat Facebook daar dus met 100 miljoen overheen is gegaan, zag men op de beurs de waarde van Facebook al snel met 5% stijgen.
Maar niet alleen de omzet is gestegen. Omdat Facebook het afgelopen jaar flink in de kosten heeft weten te snijden, heeft de onderneming van Mark Zuckerberg dit jaar vele malen beter gepresteerd. Met een operationele winstmarge van 48% en een bedrijfsresultaat van ongeveer 1,4 miljard dollar, ziet de toekomst er rooskleurig uit voor Facebook.
Zuckerberg gaf tijdens de presentatie van de cijfers aan dat het de dienst inderdaad een zeer gunstig tweede kwartaal achter de rug heeft. Het aantal leden neemt, in tegenstelling tot de verwachtingen, nog altijd gestaag toe en de investeringen van Facebook lijken hun vruchten af te werpen.
Eén van de belangrijkste inkomstenbronnen van Facebook zijn tegenwoordig de inkomsten van mobiele advertenties. Twee jaar terug was Facebook op de mobiele markt nog niet duidelijk present. Inmiddels is 62% van de inkomsten afkomstig van deze markt.
De volgende stap voor Facebook is om hun dominantie in de Verengde Staten en Europa uit te breiden naar andere continenten. In landen als Rusland, China en India kiezen de meeste gebruikers voor nationale versies van Facebook. Hier liggen dan ook de grootste kansen voor Facebook.