De voorwaarden van de Alibaba IPO zijn zo goed als gezet. Het bedrijf zal naar verwachting 320,1 miljoen aandelen verkopen tegen een prijs van 60 tot 66 dollar per stuk. Deze deal kan de grootste tech-IPO ooit worden met de verwachte opbrengst van 24 miljard dollar. Om deze deal voor elkaar te krijgen heeft Alibaba hulp van diverse verzekeraars zoals Credit Suisse, Deutsche Bank, Goldman Sachs, JPMorgan, Morgan Stanley en Citigroup.
Interessant is dat de aandelen van Alibaba vrij goedkoop lijken. Er van uitgaande dat de BABA aandelen wat lager zijn geprijsd dan de eigenlijke waarde zal de marktwaarde van Alibaba op zo’n 163 miljard dollar terechtkomen. Dat terwijl experts denken dat de prijs per aandeel nog wel omhoog gaat en de marktwaarde stijgt naar 200 miljard dollar. Ondanks deze lagere prijs zijn er wat redenen waarom je de beursgang van de Chinese internetreus zou willen mijden.
Laten we eens kijken naar een tweetal van die redenen
Prijs per aandeel
Het bepalen van de prijs kan voor veel kritiek zorgen. Je moet rekening houden met de investeerders en dat zij natuurlijk zo goedkoop mogelijk in willen stappen. Je moet dus wat lager beginnen, want het ziet er natuurlijk niet goed uit als je geen andere keuze hebt dan de prijs te verlagen. De prijs van Alibaba lijkt dus een trucje uit een handboek. En toch moeten we er niet raar van opkijken als Alibaba met nog een kleine week voor de beursgang de prijs per aandeel verhoogd. Er zullen mogelijk zelfs diverse prijsverhogingen worden doorgevoerd, tot wel 100 dollar. Wat nog steeds 5 á 10 procent beneden de eigenlijke waarde is, maar het lijkt op een kleine misleiding om de beursgang van Alibaba onder de aandacht te krijgen.
Concurrentie
Voor veel beleggers is de sleutel van de Alibaba IPO de totale dominantie binnen de Chinese e-commerce. Maar er zijn een aantal flinke zwakke plekken terwijl de concurrenten een opmars maken.
De grootste concurrent van Alibaba is Tencent, dat het enorm populaire WeChat beheerd. Terwijl Alibaba diverse pogingen heeft gedaan deze branche binnen te stappen, zoals een investering in Tango, is de voetafdruk van Alibaba in deze branche nog maar licht terug te vinden. Het probleem is dat het enorm lastig is om marktleider te worden in deze branche. Dat is waarom Facebook 19 miljard dollar betaalde voor WhatsApp.
Het enge van WeChat, dat meer dan 400 miljoen gebruikers heeft, is dat het een effectief platform voor mobiele commercie kan zijn. WeChat heeft al flink wat sales gegenereerd voor de Chinese smartphones van Xiaomi. Maarook Tencent heeft flink geïnvesteerd in mobiele commercie mogelijkheden. Zo heeft het bedrijf flink geïnvesteerd in JD.com, dat de tweede grootste e-commerce operator is van China. Het bedrijf dat een concurrerend betaalsysteem heeft gebouwd om Alibaba’s Alipay dwars te zitten.
Maar niet alleen Tencent kan het Alibaba moeilijk maken. Ook andere concurrenten kunnen de waarde van BABA flink beinvloeden. Kijk eens naar de Dalian Wanda Group, de grootste projectontwikkelaar van China. Het bedrijf heeft een joint venture opgezet met Tencent en Baidu om mobiel betalen in diverse plaatsen als bioscopen, hotels en warenhuizen te faciliteren.
Kortom, Alibaba is er nog niet en het is zeker oppassen geblazen niet té enthousiast te worden bij het kopen van BABA aandelen.