Betsson-directeur Pontus Lindwall beschreef de prestaties van de operator in het eerste kwartaal als “sterk op alle gebieden”. Dit deed hij nadat hij een omzetgroei op jaarbasis rapporteerde.
Lindwall gaf ook een optimistische beoordeling van de impact van het coronavirus op het bedrijf. Gebleken is dat het bedrijf veerkrachtig is tegen marktschommelingen en “zowel in goede als in moeilijke tijden levert.”.
De inkomsten voor de drie maanden tot 31 maart stegen met 6,5% tot 1,42 miljard SEK (€ 129,8 miljoen). Dit werd geholpen door groei in Centraal- en Oost-Europa en Centraal-Azië (CEECA) en de “rest van de wereld”.
De omzet van de CEECA steeg met 71,1% tot 424,7 miljoen SEK, terwijl de omzet in de rest van de wereld 45,9% groeide tot 103,6 miljoen SEK.
Deze stijging verzwakte de invloed van de dalingen in de Scandinavische regio. Daar daalde de omzet met 16,9% tot 482,7 miljoen SEK. In West-Europa was er een daling met 5,6% tot 406,5 miljoen SEK.
Klanten stortten SEK 5,74 miljard naar de verschillende casino's can het bedrijf tijdens het kwartaal. Dit is een stijging van 21,1%, hoewel het aantal actieve klanten met 0,8% daalde tot 680.938.
Het grootste deel van de activiteiten vond plaats via mobiele apparaten. De inkomsten voor dit kanaal stegen met 8,8% tot SEK987,2 miljoen, ofwel 69,6% van het groepstotaal.
Betsson's B2B-activiteiten haalden een omzet van SEK230,2m, meer dan een verdubbeling op jaarbasis. Deze groei kwam ondanks valutaschommelingen die SEK 17,9 miljoen aan B2B-inkomsten wegvagen.
Kijkend naar de omzet per branche, was het casino goed voor de overgrote meerderheid (71,5%) van Betssons omzet in het eerste kwartaal, op SEK 1,01 miljard. Dit terwijl de bijdrage van sportsbook 29,2% steeg tot SEK 384,9 miljoen. De omzet van andere producten daalde met 7,5% tot 18,5 miljoen SEK.
Goed resultaten Sportsbook ondanks Coronavirus
Lindwall merkte op dat de sportweddenschapsverticaal goed presteerde tijdens Q1, ondanks het af lassen en uitstellen van sportcompetities over de hele wereld als gevolg van het coronavirus.
“We zien nu echter een verschuiving naar sporten zoals tafeltennis en esports. Het is een interessante toename van de breedte die op lange termijn positief zou kunnen zijn”, zei hij. “We hebben meer evenementen aan ons aanbod toegevoegd. We zijn van mening dat wanneer sportevenementen geleidelijk de wedmarkt betreden, ons sportsbook-aanbod nog krachtiger zal zijn dan voorheen.”
Betsson Behaalde 3 Mijlpalen
Het kwartaal kende ook aanzienlijke strategische vooruitgang, met een drietal ‘mijlpalen' behaald tijdens de periode. Dit betekende dat Betsson een nieuw mobile-first merk, Jalla Casino, aan zijn portfolio in Zweden toevoegde. Daarnast nam het van de Gaming Innovation Group de B2C-activiteiten over, wat ruimte bood voor uitbreiding in Kroatië en Spanje.
Het tekende ook zijn eerste puur sportsbook B2B-deal. Oorspronkelijk werd verwacht dat dit in mei een door Betsson aangedreven sportsbook zou verschijnen, voorafgaand aan het UEFA Euro 2020 voetbalkampioenschap. Aangezien dit toernooi is uitgesteld tot 2021, wordt de uitrol nu afgerond als de sportkalender weer wordt hervat.
Kosten en bedrijfsresultaat
De servicekosten voor het kwartaal stegen met 9,8% tot SEK 473,7 miljoen tijdens het kwartaal. Dit leverde een brutowinst van SEK 943,9 miljoen op, een stijging van 5,0%.
De bedrijfskosten stegen daarentegen met 6,1% tot 683,2 miljoen SEK, grotendeels als gevolg van de groei van de personeelskosten en andere externe kosten, en gedeeltelijk gecompenseerd door de geactiveerde ontwikkelingskosten met 62,2 miljoen SEK.
Dit resulteerde in een stijging van het bedrijfsresultaat met 2,1% tot 260,6 miljoen SEK, terwijl de winst voor belastingen daalde tot 241,8 miljoen SEK nadat de financiële kosten waren gestegen tot 18,8 miljoen SEK.
Als gevolg van een daling van de belastingbetalingen van Betsson tot 12,3 miljoen SEK, steeg de nettowinst van de exploitant voor het kwartaal marginaal tot 229,5 miljoen SEK.
Impact Coronavirus
Het casinobedrijf gaf ook een update over de impact van coronavirus op het bedrijf. Het merkte op dat het met een brede geografische aanwezigheid, een diverse productmix en niet te vergeten een sterke en duurzame financiële positie, in een “zeer goede staat” verkeerde om marktschommelingen te beheersen en te profiteren van groeimogelijkheden.
Medio maart is het personeel gaan werken op afstand om de gezondheid en veiligheid van zowel werknemers als mensen in de gemeenschappen waar het actief is te beschermen.
In maart en april zei Betsson dat het een “instroom” van nieuwe klanten had gezien, en een toename van casino- en esports-activiteiten, waardoor de impact van het stil zetten van sportwedstrijden op de sportsbook-branche werd verzacht.
De exploitant voorspelde dat de consolidering van de industrie waarschijnlijk zal worden versneld door de pandemie, wat betekent dat bedrijven met stabiele financiën goed geplaatst waren om bedrijven onder financiële druk op te vangen.
“De overgang van offline naar online gokken zal waarschijnlijk worden versneld, aangezien tal van casino's op het vasteland, bettingshops en dergelijke gedwongen zijn zaken stop te zetten, waardoor consumenten naar online alternatieven voor entertainment kijken,” voegde Betsson toe. “Deze trends vergroten de organische groeimogelijkheden van Betsson en creëren kansen voor strategische overnames tegen aantrekkelijke prijzen.”
Lindwall zei dat hij er zeker van was dat het bedrijf nog sterker uit de ‘buitengewone situatie' zou komen.
“Onze succesvolle strategie zet zich voort, ik ben trots op de prestaties van dit kwartaal en kijk met vertrouwen uit naar de toekomst.”