De Zweedse kansspelexploitant LeoVegas rapporteerde een omzetstijging van 3,6% op jaarbasis voor het eerste kwartaal van 2020. De omzetstijging werd geholpen door de groei in de Scandinavische regio. Dit compenseerde een daling van de inkomsten in de rest van Europa.
De omzet voor de drie maanden tot 31 maart groeide tot € 89,4 miljoen. Daarvan is 41% afkomstig uit Scandinavische markten. Dit is twee procentpunten hoger dan in het eerste kwartaal van 2019. Een stijging van 10% in netto gaming-inkomsten voor de regio hielp hieraan bij.
De inkomsten voor de regio daalden echter achtereenvolgens met 2% als gevolg van nieuwe beperkingen op bonussen en stortingslimieten in Denemarken. Hoewel dit werd verzacht door de aanhoudende groei vanuit Zweden.
De rest van Europa, inclusief het Verenigd Koningsrijk, zag zijn omzetaandeel dalen tot 46% van het groepstotaal, met een netto-omzetdaling van 3% op jaarbasis.
Ondanks dat Royal Panda van de Britse markt werd gehaald, zei LeoVegas dat de resterende merken sterk hadden gepresteerd. Dit zou geholpen zijn door hun migratie naar het eigen platform van de operator aan het einde van het kwartaal.
Duitsland was ondertussen negatief beïnvloed door het verlies van een belangrijke betalingsoplossing in september 2019, maar bleef zich herstellen in het eerste kwartaal.
In de rest van de wereld steeg de omzet met 12%, ondanks een daling in Canada. De omzet in Canada is nu goed voor 13% van de groepsomzet, een procentpunt hoger.
Van alle inkomsten was 53% afkomstig van lokaal gereguleerde markten, een stijging ten opzichte van 50% in het voorgaande jaar. De cijfers daalde wel lichtjes kwartaal-op-kwartaal. Dit was een gevolg van het feit dat spelers o verschuiven van landbased naar online als gevolg van de nieuwe pandemie van het coronavirus, aldus LeoVegas.
Kijkend naar de omzet per product, was casino goed voor 74% van het totaal, gevolgd door live casino voor 17%. Terwijl sportweddenschappen werden getroffen door de schorsing van bijna alle grote sporten vanaf half maart, bleef de bijdrage onveranderd op 9% van de groepsomzet.
De verkoopkosten van LeoVegas, inclusief vergoedingen voor spelinhoud en betalingsoplossingen, daalden marginaal tot € 16,0 miljoen. Dit terwijl de kansspelbelasting met 18,5% stegen tot € 13,6 miljoen. Dit leverde een brutowinst op van € 59,8 miljoen, een stijging van 3,3% op jaarbasis.
Terwijl de marketing- en personeelskosten beide daalden. stegen de andere bedrijfskosten stegen met 24,6% tot € 10,1 miljoen. Dit was gedeeltelijk te wijten aan de herverdeling van een deel van de operationele kosten van sportsbook aan het rapportagesegment. Daarnaast was er een verlies van € 1,4 miljoen door wisselkoersschommelingen.
Nadat de bedrijfskosten waren gestript, steeg het resultaat van LeoVegas voor rente, belastingafschrijving en amortisatie met 24,4% tot € 9,0 miljoen. Na afschrijvingen en amortisatielasten van € 2,6 miljoen en de amortisatie en bijzondere waardevermindering van immateriële activa die € 4,1 miljoen van de EBITDA afnamen, steeg het bedrijfsresultaat naar € 2,2 miljoen.
LeoVegas maakte in het kwartaal financieringsgerelateerde kosten van € 400.000, maar rapporteerde ook € 700.000 aan waardevermeerderingen. Hierdoor ging het bedrijf van een verlies van € 31.000 voor belastingen in het voorgaande jaar naar een winst van € 2,4 miljoen.
Zodra de inkomstenbelasting van € 171.000 was betaald, bedroeg de nettowinst van LeoVegas voor het kwartaal € 2,3 miljoen.
De CEO van de operator, Gustaf Hagman, zei dat tijdens het kwartaal en in het tweede kwartaal geannuleerde en uitgestelde sportevenementen hadden geleid tot een scherpe daling van de inkomsten uit sportweddenschappen.
“Tegelijkertijd heeft LeoVegas waarschijnlijk marktaandelen in het casino gewonnen, voornamelijk van de “landbased” industrie en van concurrenten die meer op sportwedstrijden zijn gericht”, zei hij. “Onze inschatting is dat de Covid-19-crisis tot dusver een neutrale tot licht negatieve impact heeft gehad op de Zweedse inkomsten van de groep.
“Bovendien is de beoordeling dat de internationale inkomsten enigszins zijn gestegen als gevolg van marktaandelen die van het land naar online gamen verhuizen”, legt Hagman uit. “Tegelijkertijd zijn we ons bewust van het risico van een wereldwijde recessie, waarbij de vrijetijdsbudgetten van mensen waarschijnlijk zouden afnemen, wat weer gevolgen heeft voor het bedrijf.”
Hij zei dat LeoVegas, ongeacht de economische situatie, gefocust bleef op het beschermen van klanten, het actief promoten van verantwoorde gokpraktijken en het gebruik van algoritmen om vroege waarschuwingssignalen van ongezond spel te identificeren.
“Hierdoor kunnen we handelen voordat het gokken van een klant een probleem wordt. Bovendien zijn we extra terughoudend in onze advertenties ‘, zei hij. “Tot dusver hebben we geen signalen uit onze gegevens gezien dat het probleem van gokken onder onze gevestigde en nieuwe klanten is toegenomen. We besteden veel aandacht op individueel niveau om ervoor te zorgen dat dit zo blijft.”
Het was daarom “jammer” dat de Zweedse regering “op zwakke gronden” nieuwe operationele beperkingen had voorgesteld, zei Hagman.
“Als het voorstel doorgaat, zullen de nieuwe limieten de bestaande wetgeving ondermijnen en de meest kwetsbare spelers naar de zwarte markt drijven, waar geen consumentenbescherming is.”
Vooruitblikkend op het tweede kwartaal, onthulde LeoVegas dat de omzet in april met 23,3% op jaarbasis groeide tot € 37,6 miljoen. Dit werd gedreven door de succesvolle migratie van zijn Britse merken naar het eigen platform van de operator en verbeterde betalingsopties op meerdere markten.
Dit, zo zei hij, werd geholpen door vaste klanten die online overstapten, vooral in gebieden waar alle kansspelen in landbased casino's zijn stopgezet. De Zweedse inkomsten bleven echter op jaarbasis gelijk, terwijl er tekenen waren dat de Europese gokmarkt als geheel tijdens de crisis was gekrompen.
“Het is moeilijk om de langetermijneffecten voor LeoVegas te voorspellen, maar hoe langer de crisis aanhoudt, hoe groter het risico is dat de inkomsten negatief worden beïnvloed door de verminderde koopkracht van consumenten”, aldus Hagman. “Tegelijkertijd wordt er een versnelde structurele verschuiving verwacht van land-based naar online gaming, waardoor LeoVegas goed gepositioneerd is voor de toekomst.”