Een gap-analyse uitgevoerd door de European Advertising Standards Alliance (EASA) stelt dat de gedragscode van de European Gaming and Betting Association (EGBA) voor gokreclame de marketingregelgeving op een aantal Europese markten de marketing regulering aanzienlijk zou kunnen verbeteren.
Een Gap-analyse vergelijkt de werkelijkheid met de ideale situatie. Volgens deze analyse, in opdracht van EGBA, is de code strikter en uitgebreider dan sommige landspecifieke controles.
De code, de eerste pan-Europese richtlijnen voor gokreclame, is ontwikkeld in het kader van de EU-richtlijn audiovisuele mediadiensten van de EU en heeft tot doel de bescherming van spelers, met name de bescherming van minderjarigen, te versterken.
Als zodanig verplicht het wanneer advertenties kunnen worden uitgezonden, en beveelt het het gebruik van tools voor leeftijdscontrole aan om ervoor te zorgen dat gokpromoties niet worden gezien door minderjarige gebruikers en kijkers van sociale media.
Uit de gap-analyse van het EASA bleek dat 13 van de 15 beoordeelde Europese landen geen gokspecifieke regelgevende of zelfregulerende vereisten hadden, en geen zelfregulerende controles in drie. Slechts 12 hadden daadwerkelijk een raamwerk voor vrijwillige en verplichte controles ontwikkeld.
Daarom concludeerde het dat de EGBA-code in 9 van de 15 landen kan worden geïmplementeerd, indien de lokale regelgeving wordt gewijzigd om de bepalingen ervan op te nemen.
Aangezien slechts zes landen specifieke wettelijke regels hebben vastgesteld om minderjarigen te beschermen tegen blootstelling aan gokreclame, zouden deze landen kunnen profiteren van de implementatie van de code, voegde EASA eraan toe. Het gebrek aan regelgeving voor sociale media was zelfs nog uitgesprokener, aangezien er in 13 van de 15 beoordeelde landen geen specifieke eisen waren gesteld.
Bovendien waren er in 11 van de 15 geen maatregelen voor sponsoring, waarbij vijf landen er zelfs niet in slaagden een verantwoord bericht over gokken op te leggen. Klachten van klanten, merkte EASA op, hadden meestal betrekking op bonussen en de weergave van gokken, die beide in de code aan de orde kwamen.
“Deze eerste analyse laat zien hoe EGBA's code al verantwoorde reclamemaatregelen in een aantal Europese landen kan versterken”, aldus EGBA-secretaris-generaal Maarten Haijer.
“We zijn erg blij dat EGBA-leden zich inzetten om de code toe te passen en hun inzet voor verantwoord adverteren te tonen”, vervolgde hij. “Met zijn specifieke maatregelen voor sociale media en kleine bescherming zal de code de industrienormen voor verantwoorde reclame aansturen en de consumentenbescherming voor Europese burgers helpen versterken.”