Evolution maakte een stijging van de omzet en nettowinst op jaarbasis voor het derde kwartaal van het boekjaar 2021 bekend. Het heeft de stijging voornamelijk te danken aan de aanhoudende groei binnen zijn online casino-activiteiten.
De omzet voor de drie maanden tot en met 30 september bedroeg €276 miljoen. Wat een stijging van 97,1% ten opzichte van €140 miljoen in het derde kwartaal van vorig jaar betkende.
Evolution zei in een persbericht dat deze stijging werd gedreven door een groeiende vraag naar online casino. Waarbij de inkomsten uit zijn live casino-activiteiten met 53,2% op jaarbasis stegen tot €214,5 miljoen. Evolution melde dat de vraag leidde tot een stijging van de commissie-inkomsten van bestaande en, tot op zekere hoogte, nieuwe klanten.
Evolution haalde ook €61,5 miljoen aan inkomsten uit zijn random number generator (RNG) -spellen. Dit is een gevolg van de overname van NetEnt. Evolution rapporteerde vorig jaar geen inkomsten uit RNG-games in Q3, omdat de NetEnt-deal pas in december 2020 doorging.
Winst vooral uit Europa
In termen van geografische prestaties was de regio ‘Rest van Europa' goed voor het grootste deel van de omzet met €103,2 miljoen. Daarna kwam Azië met €76,7 miljoen en Noord-Amerika met €31,9 miljoen. De omzet in Scandinavië bedroeg €19,5 miljoen. De Britse omzet bereikte €19,1 miljoen, terwijl andere markten goed waren voor de resterende €25,6 miljoen.
Evolution merkte ook op dat haar aandeel in de omzet uit gereglementeerde markten steeg van 32% in Q3 van 2020 tot 38% dit jaar.
“Het derde kwartaal van dit jaar was opnieuw een kwartaal van extreem hoge activiteit binnen Evolution.”.
“De uitbreiding van ons bedrijf in de huidige snelheid is simpel gezegd – hard werken.”.
“Het resultaat voor het derde kwartaal van 2021 heeft opnieuw bewezen dat onze strategie om ons te concentreren op het entertainment van de eindgebruikers en een naadloze en vlekkeloze ervaring succesvol is.”.
Evolution CEO Martin Carlesund.
Hogere Kosten
Wat de kosten betreft, waren de bedrijfskosten 84,6% hoger op €104,1 miljoen. Na het opnemen van €2,5 miljoen aan financiële kosten, bleef dit een winst voor belastingen achter van €169,5 miljoen. Dit is een stijging van 102,6% tot €169,4 miljoen. Evolution rapporteerde ook een stijging van 112,7% van de winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) tot €192,9 miljoen.
Evolution betaalde €12,0 miljoen aan belastingen tijdens Q3, waardoor een nettowinst van €157,4 miljoen overbleef, een stijging van 98,3% op jaarbasis.
“Onze ambitie is om onze leidende positie in de online casinomarkt te blijven versterken,”
“Een van de hoekstenen die ons in staat stelt om de kloof met onze concurrenten nog verder te vergroten, is door productinnovatie.”
Evolution CEO Martin Carlesund.
Year-to-Date prestaties
Kijkend naar de year-to-date prestaties van Evolution, lag de omzet voor de negen maanden tot eind september 100,4% hoger op €768,5 miljoen.
De operationele kosten stegen met 77,4% tot €299,1 miljoen, maar de sterke stijging van de omzet betekende dat de winst voor belastingen met 115,7% steeg tot €433,9 miljoen en de EBITDA 123,6% tot €527,7 miljoen.
Na het betalen van €29,4 miljoen aan belastingen bedroeg de nettowinst over de periode €433,9 miljoen, een stijging van 112,7% ten opzichte van vorig jaar.
Overname DigiWheel
Evolution stemde vorige maand in met de overname van spinning gaming wheels-ontwikkelaar DigiWheel voor €1 miljoen. De deal zal volgens het bedrijf zijn igaming-portfolio versterken.
De digitale technologie van DigiWheel zal worden opgenomen in evolution's aanbod van online live casinospellen en spelshows, waaronder een aantal op wielen gebaseerde spellen.
“De technologie van DigiWheel is opwindend, innovatief en uniek en zal worden gemengd met onze online live casinospellen en spelshows,”
“De ambitie is om in 2022 nieuwe games te lanceren met behulp van deze technologie.”.
“We zijn nu goed op weg naar een spannend en zeer hectisch laatste kwartaal en we hebben tot nu toe een sterke start van het vierde kwartaal gehad.”.
“Nieuwe games om uit te brengen, nieuwe studio's om te bouwen, OSS die worden uitgerold en geweldige nieuwe Evolution-medewerkers om te werven op hetzelfde moment dat we allemaal hier al zijn, moeten we ons hard concentreren op wat we beter kunnen doen, wat we kunnen doen om Evolution elke dag een beetje beter te maken.”
Evolution CEO Martin Carlesund.