Een effectieve verantwoorde gok- en commerciële aanpak wordt gezien als noodzakelijk voor de duurzaamheid van de nieuw gereguleerde Nederlandse markt, iets meer dan een maand nadat het land zijn eerste gelicentieerde exploitanten verwelkomde.
Dat zeggen Arno de Jong, CMO bij Nederlands Loterij en Peter-Paul de Goeij, managing director bij Nederlandse Online Gambling Association, die deze week bij Betting on Sports Europe het digitale ecosysteem van Nederland onder de loep nam, aldus Casino Beats.
De Goeij benadrukte het belang van een gereguleerde aanpak: “Er is op dit moment een risico op de Nederlandse markt (…) dat Nederlandse consumenten niet worden overspoeld met gokreclame.”.
“Momenteel is de markt open. Er is reclame voor gokken en wat we in het Parlement zien is een zorg en kamerleden beginnen te klagen en vragen te stellen aan de minister, waarbij sommige kamerleden zelfs zijn over het verbieden van reclame voor online gokken, wat echt een ramp zou zijn.”.
“Er is op een code, die op dit moment wordt opgesteld. Deze is al overgenomen door de Nederlandse reclame-instantie en deze code is echt goed en NOGA gelooft in zelfregulering dus we staan volledig achter de code. Maar we denken wel dat de code in sommige opzichten verder moet gaan dan hij nu is opgesteld.”.
“Waar we voor pleiten is om een trans-industrie overeenkomst te hebben tussen alle gokoperators, of het nu gaat om loterij, casino of online weddenschappen, evenals de media en online omroepen, zodat we het eens kunnen worden over het totale volume dat de Nederlandse markt kan dragen – want dat is waar het uiteindelijk om draait, om reclame duurzaam te houden.”.
De Jong van Nederlandse Loterij ging dieper in op de code, zoals hij stelde: “Zelfregulering werkt alleen als we allemaal aannemen. Als je naar de code kijkt, bovenop het huidige regelgevingssysteem, mogen we bijvoorbeeld adverteren tussen negen uur ‘s avonds en zes uur ‘s ochtends, maar als je nu de televisie aanzet staat die vol met gokreclame.”
Hij vervolgde door het belang van de media te schetsen als het gaat om het beperken van gokreclame en beschreef het als ‘de grootste taak om te doen' als het gaat om duurzame marketing.
“We moeten hen laten zien dat het ook in hun belang is, voordat er strengere regelgeving komt. Niet in termen van zelfregulering, maar in termen van een orgaan dat dit voor ons beslist”, benadrukte hij toen hij het cruciale karakter van een gezamenlijke aanpak met de media onderstreepte.