Alle aanbieders van kansspelen zijn verplicht een waarschuwingsslogan te plaatsen bij hun wervings- en reclameactiviteiten. Tot op heden is die waarschuwingstekst ‘Speel Bewust, 18+', maar deze zal nu aangepast moeten worden naar ‘Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+'.
De slogan moest van de Tweede Kamer aangepast worden, omdat ‘Speel bewust' te licht zou zijn. Daarnaast zou het ook ‘te aansporend' zijn.
De nieuwe waarschuwingstekst ‘Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+’ wijst op de risico’s van deelname aan kansspelen, is opgesteld op basis van wetenschappelijke inzichten en theorieën over gedragsverandering, en is op een gestructureerde wijze ontwikkeld.
Aldus het Trimbos Instituut
Het Trimbos Instituut heeft een rapport van 124 pagina's gepubliceerd waarin ze uitleggen hoe ze tot deze slogan zijn gekomen.
In dat rapport onderzochten de wetenschappers van het Trimbos Instituut bijvoorbeeld de slogans die in andere landen worden gebruikt.
Ook andere landen hebben waarschuwingsslogans die bij gokreclame geplaatst moet worden. Zo kent België de slogan ‘Gok met mate'. In het Verenigd Koninkrijk wordt de slogan ‘When the fun stops, stop' gebruikt en in Australië ‘Gamble responsibly'.
De brancheorganisaties VAN Kansspelen, NO-GA en VNLOK waren juist aan het lobbyen om de slogan te veranderen in ‘Voorkom spijt, Stop op tijd, 18+‘.
Dit was voor de brancheorganisaties al een compromis, omdat ze oorspronkelijk de voorkeur hadden gegeven aan de slogan ‘beperk je inleg, ken je grens, 18+'.
Nu lopen de brancheorangisaties dus voor de tweede keer een blauwetje, nu besloten is dat de slogan veranderd zal moeten worden ‘Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+'.
De vraag is natuurlijk of het überhaupt uitmaakt wat de slogan is. Momenteel is de slogan ‘Speel Bewust' namelijk verwerkt in de kleine lettertjes van de reclame uitingen.
Volgens Brits onderzoek had de Britse slogan dan ook geen effect op verantwoord gokgedrag.
Het is wel mogelijk dat in de toekomst de slogan prominenter in beeld komt dan de huidige slogan. De wetenschappers hebben voor ogen dat er een vast logo komt onder gokadvertenties. Dit zou dan gedoeen moeten worden op een manier die te vergelijken is met de ‘Roken is Dodelijk' tekst die vroeger op een pakje sigaretten stond.
Hoeveel het totale onderzoek voor een nieuwe slogan gekost heeft is helaas niet bekend.