De populariteit van berichtendienst WhatsApp in Nederland is na de aankondiging van het opkopen van de app door Facebook ingestort. Volgens een steekproef van Maurice de Hond onder ca. 3.000 Nederlandse WhatsApp gebruikers hebben drie op de tien Nederlands de app inmiddels al van hun smartphone verwijderd of zijn van plan dit binnenkort te gaan doen.
De voornaamste reden voor het verwijderen van de app is de mogelijke inbreuk van privacy. Facebook heeft door de jaren heen een aantal steken laten vallen op het gebied van privacy en de Nederlandse consument is dit nog niet vergeten. Zij vertrouwen het Amerikaanse sociaal netwerk niet met het veilig omgaan van hun persoonlijke gegevens. Daarnaast storen veel Nederlanders zich aan de overmaat aan reclames op het platform en vrezen dat Whatapp dezelfde richting op gaat nu het in handen is van Facebook.
Facebook nam onlangs Whatsapp over voor het kolossale bedrag van 19 miljard dollar. Eigenaar Jan Koum werd in één klap miljonair en kreeg bovendien een plek in de directie van Facebook toegewezen. De app wist zich binnen enkele jaren (de eerste versie stamt uit 2009) naar de absolute top in de Google Play Store en de Apple App Store te manoeuvreren. Een mogelijk motief voor het bemachtigen van Whatsapp door Facebook is dat het Amerikaanse bedrijf het niet mogelijk achtte Whatsapp te kunnen verslaan met haar eigen Facebook app.
Nederlanders die van Whatsapp afstappen, stappen massaal over op Telegram, een soortgelijke app van Russische makelij. Na het bemachtigen van Whatsapp door Facebook schoot het aantal Nederlandse gebruikers van Telegram met bijna een miljoen gebruikers omhoog.
Toch zal een groot deel van de Whatsapp gebruikers de app trouw blijven. De helft van de Nederlandse Whatsapp gebruikers geven aan dat zij op het moment er niet over na denken om over te stappen naar Telegram of een andere berichtendienst. Aangezien tot op heden bijna negen op de tien Nederlanders van Whatsapp gebruik maakte, zal er na de massale exodus nog een behoorlijke groep trouwe gebruikers van Whatsapp overblijven.
Voormalig eigenaar Jan Koum heeft aangekondigd dat Whatsapp voorlopig niet zal veranderen. Een groot deel van de Nederlanders gaf aan dat zij zouden afhaken zodra er advertenties getoond zouden worden. De populariteit van Whatsapp is voor een belangrijk deel te danken aan de (lage) prijs. Voor gebruikers van het eerste uur is de app helemaal gratis en nieuwe gebruikers betalen, pas na een jaar, het symbolische bedrag van één dollar per jaar.