KPN is afgelopen week op het matje geroepen door de ACM. De consumenten waakhond heeft de telecom provider veroordeeld tot het betalen van een geldboete van 14.000 euro.
KPN is in de periode 2010 – 2012 een aantal overtredingen begaan met betrekking tot de Europese wetgeving rond roaming kosten. Zo rekende KPN onder andere ten onrechte extra kosten door aan een deel van haar zakelijke gebruikers en werden er kosten berekend voor binnenkrijgen van voicemails.
Beide zaken zijn in directe overtreding met de Europese wet en daarom heeft de ACM een symbolische geldboete opgelegd. De klanten in kwestie zijn ondertussen door KPN in het gelijkgesteld. Volgens KPN gaat het om een menselijke fout en is er geen opzet in het spel. Er zijn per ongeluk bij een aantal klanten te hoge tarieven ingevuld en door het gebruik van een controlesysteem zijn deze foute tarieven niet hersteld voordat zij doorberekend werden.
De Europese wetgeving rondom roaming kosten zijn opgesteld om Europese consumenten te beschermen tegen extra kosten voor het gebruik van telecom diensten in het buitenland. De Europese Commissie nam een aantal weken terug nog een wet aan om vanaf 2017 roamingkosten in zijn totaliteit op te heffen. Telecom providers als KPN waren het hier natuurlijk niet mee eens.