Simyo, een van de merken van KPN welke zich richt op het aanbieden van budget pre-paid kaarten, is op de vingers getikt door consumentenwaakhond ACM. Klanten van Simyo waren tot voorheen in staat om zich flink in de schulden te steken. Dit was mogelijk omdat er geen limiet zat op de balans van de rekening van Simyo klanten.
Met name voor een provider als Simyo, welke als budgetaanbieder gericht is op mensen die minder te besteden hebben, vond ACM het een kwalijke zaak dat het mogelijk was om flinke schulden op te bouwen met het aanschaffen van pre-paid tegoed. Klanten van Simyo waren niet goed op de hoogte dat dit mogelijk was en kozen juist voor Simyo om hoge kosten, zoals bij een normaal abonnement, te vorokomen.
ACM kwam in actie nadat de kwestie in meerdere consumentenprogramma's werd besproken en Simyo klanten hun klachten over het huidige systeem uitte bij ConsuWijzer, het meldpunt van ACM voor gedupeerde consumenten.
Simyo heeft inmiddels de kwestie besproken met ACM en heeft, naar aanleiding van de klachten, een limiet ingesteld. Klanten van de KPN dochter kunnen vanaf heden slechts 5 euro rood staan. Dreigt de balans onder 5 euro in de min te gaan, dan kan de actie niet verder worden uitgevoerd.