Van beleggers, internetguru’s tot zakenbankiers. Iedereen kijkt vol verwachting naar de beursgang van de Chinese webgigant Alibaba. De beursgang is niet alleen voor beleggers een interessante optie, maar is ook voor andere dotcom ondernemingen een belangrijke graadmeter. Alibaba gaat vandaag (19 september) de New York Stock Exchange op. Alibaba verdient haar geld vooral met het uitbaten van webwinkels en online betaaldiensten.
Zo wordt de beursgang in de gaten gehouden door Zalando. Alibaba is aardig wat groter dan Zalando. En waar Zalando vooral schoenen verkoopt, verdient Alibaba haar geld met de uitbuiting van diverse webshops, fora en veilingsites. Het assortiment van Alibaba is niet alleen in China razend populair, ook in Europa en de Verenigde Staten wordt er veel gebruik gemaakt van Alibaba.
Het succes van de internetreus is voor veel ondernemers een indicatie voor hun eigen onderneming. Want zoals Facebook de weg vrijmaakte voor beursgangen van social media platformen, maakt Alibaba deze vrij voor uitbaters van webshops. Bedrijven als Zalando hebben ook de wens de beurs op te gaan, maar wachten eerst af hoe het Alibaba vergaat. De totale beurswaarde van Alibaba wordt op een totale waarde van 160 miljard dollar geschat. Alibaba zal zo rond de 20 miljard dollar ophalen met de beursgang waardoor het kan investeren in expansie buiten China.
Maar hoe populair de initiële beursgang van Alibaba ook lijkt te worden, de vraag blijft of beleggers ook na de beursgang nog steeds geloven in de groei van het bedrijf. Een te hoge waardering bij introductie op de beurs kan snel leiden tot een flinke tegenslag voor beleggers die later instappen. Dat gebeurde bijvoorbeeld ook bij Facebook dat in 2012 de beurs op ging.
Zalando en Rocket Internet wachten af
Een succes op de beurs zou niet alleen positief zijn voor Alibaba, maar ook voor andere internetbedrijven. Als de introductie van Alibaba op de beurs tegenvalt dan zal dat ook minder enthousiasme van beleggers tot gevolg hebben voor andere internetbedrijven die graag de beurs op willen. Twee van die bedrijven met beursaspiraties zijn Rocket Internet en Zalando. Zalando zou ook graag in september naar de beurs stappen evenals startup factory Rocket Internet, dat in het najaar van 2014 naar de beurs wil. Hoewel beide bedrijven een notering op de beurs van Frankfurt aspireren wachten de bedrijven met veel spanning de beursgang van de Chinese internetreus op de New Yorkse beurs af.
De timing van de beursgang van zowel Zalando als Rocket Internet hangt af van het Chinese Alibaba omdat het een sterk beursdebuut van een concullega goed kan gebruiken als we kijken naar het algemene beursklimaat van Duitse internetondernemingen de afgelopen maanden.
Zalando en Rocket Internet zijn geestekindjes van Duitse broers Marc, Oliver en Alexander Samwer. Volgens de Wall Street Journal ligt de waarde van Zalando op ongeveer 4 miljard euro en dat van Rocket Internet op ongeveer 4,3 miljard euro.
Timing Alibaba IPO pakt goed uit voor casino’s Cnova notering
De stormloop in aanloop naar de Alibaba beursgang heeft deze week nog weer een boost gegeven aan de plannen van Casino Guichard Perrachon & Cie om hun e-commerce afdeling in de Verenigde Staten in januari naar de beurs te brengen. De Alibaba deal, dat meer dan 24 miljard dollar op gaat halen, zou meer buskruit aan de notering van Cnova, het casino platform dat ieder jaar meer dan 4 miljard dollar aan sales ophaalt. Alibaba maakt de definitieve prijs per aandeel op 18 september a.s. bekend.
Cnova zal mogelijk tussen december en januari naar de beurs stappen. Analisten verwachten dat de Cnova IPO flink zal profiteren van de IPO’s van Alibaba en JD.com. En de keuze om Cnova op de Nasdaq te laten noteren zal een flinke dosis technologische investeerders aantrekken. De timing van Alibaba’s notering kon niet beter voor de Cnova IPO. Als Alibaba het goed doet, en dat zal het zeker, dan hebben andere tech-IPO’s die erna komen ook een grotere kans van slagen. Zo denkt ook Zalando erover naar de beurs te stappen als de Alibaba IPO een groot succes is.
Mensen zullen veel geld verdienen aan de Alibaba beursgang en velen zullen snel uitcashen om naar een volgende IPO uit te kijken. Er zijn veel ogen gericht op de beursgang van Alibaba, het is een groot voorbeeld voor bedrijven als Cnova. De beursgang van de Chinese webgigant is geen bedreiging voor andere e-commerce IPO’s, zeker omdat Alibaba (nog) geen dominante rol speelt op de Amerikaanse markt.
De prijs per aandeel van Cnova zal mogelijk wat lager liggen om met een korting te verkopen aan Chinese en V.S. beleggers in de hoop de beursgang tot een succes te maken en het bedrijf op grote schaal op de markt te brengen.