De Chinese internetreus Alibaba gaat vrijdag middag naar de beurs. De uitgifteprijs is vastgesteld op $68. Bij eerdere beursgangen is gebleken dat de koers van aandelen op de eerste dag enorm kan stijgen of dalen. Bij RTL Z gingen ze er vooraf vanuit dat de koers mogelijk zal stijgen naar $81 bij de opening van de markt. Uiteindelijk opende het aandeel Alibaba met een koers van $92.70, een plus van 36,3%. Gedurende de eerste minuten na de opening bleef de prijs van aandelen Alibaba maar doorstijgen, het duurde dan ook niet lang voordat de beurskoers van Alibaba $99 was, daarna zakte de koers van Alibaba in, tot zelfs onder de $92.70.
Ook handelen in aandelen Alibaba? Maak dan een account aan bij de CFD service van Plus500.
Op deze pagina zullen we de beurskoers van Alibaba op de voet blijven volgen.
Beursnotering op Wall Street
Alibaba zal met suffix BABA op de New York Stock Exchange worden verhandeld vanaf 19 september. De definitieve prijs per aandeel zal op 18 september bekend worden gemaakt. De afgelopen week stond in het teken van de bekendmaking van de Alibaba beursgang onder potentiële investeerders en Jack Ma, founder van Alibaba, trok erop uit om over de hele wereld diverse vergaderingen en toespraken te houden omtrent de beursgang. De grootste beursgang in de geschiedenis van Wall Street welteverstaan.
Beleggers zijn enthousiast over de beursgang en kunnen niet wachten om te beginnen met handelen. Het enthousiasme van beleggers was zelfs zo groot dat Alibaba besloot de inschrijvingen eerder te sluiten gezien het binnen twee dagen al voldoende inschrijven ontving.
Alibaba IPO nog niet geweest, maar wel al geland
Alibaba staat nog niet op de beurs en het heeft de eerste kopzorgen voor Amazon al verzorgd. Amazon’s aandelen zijn aanzienlijk onderuit gezakt, mede ook doordat investeerders interesse zijn verloren. Maar de aandelen van Amazon zijn al drie procent in waarde gedaald, waarschijnlijk is de aanstaande beursgang van Alibaba daar de schuld van.
Niet omdat investeerders bang zijn dat Alibaba Amazon van de kaart veegt in een strijd om de Amerikaanse en Europese markt, waarbij Alibaba consumenten ‘steelt’ van Amazong. Hoewel dat wel kan gebeuren. Het is meer een kwestie van vraag en aanbod, niet voor Amazon haar producten en diensten, maar voor de aandelen. Alibaba, de Chinese internetreus, gaat naar alle verwachting de grootste beursgang in de geschiedenis voor elkaar boksen. Alibaba gaat naar verluidt meer dan 24 miljard dollar ophalen, maar grote investeerders zijn geld aan het vrijmaken om te kunnen profiteren van de beursgang van de Chinese webgigant.
Om geld in de Alibaba beursgang te kunnen stoppen verkopen investeerders aandelen van Amerikaanse e-commerce bedrijven. En voor goed of kwaad, het bedrijf waar Alibaba het beste mee is te vergelijken is Amazon. Maar naast Amazon voelt ook eBay de aanstaande gevolgen van de grootste beursgang in de geschiedenis van de New York Stock Exchange.
Moet Amazon zich op een operationeel level zorgen maken over Alibaba? Misschien op de lange termijn. Alibaba heeft namelijk nog niet echt een grote aanwezigheid in de Verenigde Staten. Maar het kan wel vrij eenvoudig haar aanwezigheid via Europa vergroten, zonder echt op te vallen. In de tussentijd heeft Amazon een teen tussen de deur van de Chinese economie. Net wanneer Amazon’s toekomst en groei samenhangt met haar Amerikaanse afzetmarkt slaat Alibaba, al dan niet bewust, genadeloos toe.
Amazon en Alibaba zijn op dit moment nog geen directe concurrenten van elkaar, en misschien zullen ze dat ook nooit worden, maar deze week zullen we een verdeling van interesse in de aandelen zien tussen beide bedrijven. Op dat front heeft Alibaba al een klein beetje een pak slaag uitgedeeld, kan het dat straks na de IPO ook op het gebied van producten en diensten?
Prijs speculeren aan de vooravond beursgang Alibaba
Alibaba gaat op 19 september naar de beurs met een notering op de New York Stock Exchange. En in aanloop naar de beursgang heeft het Chinese bedrijf de uitgifteprijs wederom verhoogd.
Eerder werd bekendgemaakt dat de prijs per aandeel tussen de 60 en 66 dollar zou komen te liggen, echter is die prijs nu verhoogd naar 66 tot 68 dollar per aandeel. Een prijs die nog wel eens verder omhoog kan gaan. Op 18 september wordt de definitieve prijs per aandeel bekendgemaakt en volgens experts zou een prijs van 90 tot 100 dollar niet buitensporig zijn. Waarom dan een prijs van 60 dollar bekendmaken? Is dat slechts een slimme truc om meer investeerders aan de haak te slaan? Zo sloot de inschrijving voor de grootste beursgang sinds de beursgang van Facebook in 2012 een dag eerder dan gepland. Dit omdat de Alibaba IPO al meer dan voldoende inschrijvingen binnen had om de deal rond te krijgen.
Alibaba heeft de afgelopen weken de wereld afgereist om investeerders te enthousiasmeren voor hun aandelen. Volgens ingewijden zal de prijs per aandeel nog verder worden verhoogd naar 70 dollar per stuk. Een prijs die alsnog de aandelen met flinke korting aanbiedt aan investeerders. De mogelijke reden voor deze prijs is dat Jack Ma, founder van Alibaba, niet dezelfde fouten als Facebook wil maken.
Met een prijs van 66 dollar kan Alibaba een totale marktwaarde van bijna 163 miljard dollar realiseren en zal de opbrengst van de beursgang tot 21,1 miljard dollar oplopen. Een record. Maar als wat ingewijden zeggen waar is kan de IPO met een prijs van 70 dollar per stuk 22,4 miljard dollar opleveren. In China staat de grootste beursgang ooit op naam van Agricultural Bank of China dat in 2010 22,1 miljard dollar ophaalde. Facebook haalde in 2012 op de New York Stock Exchange 16 miljard dollar op.
Ons inziens is de lagere prijs een simpele truc om meer investeerders aan boord te krijgen en de beursgang sneller te laten slagen. Slim natuurlijk, want je wil als grootste Chinese e-commerce platform absoluut niet falen. Zeker niet als je de concurrentie wereldwijd met bedrijven als Amazon en eBay aan wil gaan .