De Nederlandse bierbrouwer Heineken heeft nog weinig tot niets gemerkt van de sancties die Rusland heeft gelegd op het westen. Sterker nog, Heineken maakte onlangs haar halfjaar cijfers bekend en deze zorgen voor een rooskleurige stemming bij zowel de top als de aandeelhouders van Heineken.
Heineken zag het afgelopen jaar de winst en de omzet in vrijwel alle regio's waarin het biermerk actief is, stijgen. De operationele winst is na zes maanden met 10% gestegen naar een totaal van 1,45 miljard euro. De nettowinst bedroeg, na aftrek van alle afschrijvingen, 772 miljoen euro, een stijging van 14%.
Niet alleen de omzet en de winst is toegenomen. Ook de capaciteit en verkoopcijfers zijn de afgelopen zes maanden gestegen. Met name de duurdere merken van de brouwerij doen het goed. Dankzij een minder gunstige wisselkours werd de winst die Heineken in de eerste van het helft jaar wist te boeken deels beteugeld. Heineken verwacht dan ook dat in de komende zes maanden de effecten van de wisselkoersen de winst negatief zullen beïnvloeden.
Sancties zijn volgens het bestuur van Heineken nooit positief nieuws voor een ondernemer. Omdat het bedrijf echter gebruik maakt van lokale brouwerijen, weet de bierbrouwer de dans in Rusland te ontspringen. En dat is maar goed ook, want de Russen houden wel van een biertje op zijn tijd. Het reusachtige land is een grote afzetmarkt voor Heineken.
Tot slot gaarde Heineken ook zijn spinnen bij het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië. Voetbal gaat altijd gepaard met veel bier en de brouwerij wist optimaal te profiteren van het evenement. Ook de relatief warme zomer hielp een eindje mee met het opschroeven van de algehele bierconsumptie.
De grootste uitdaging ligt volgens Heineken bij de verslechterde omstandigheden in de Westerse markten, welke de koopkracht kunnen drukken. Hierdoor zijn de verwachtingen voor het tweede halfjaar minder groot. Aan de andere kant kan Heineken rekenen op andere afzetmarkten, zoals Azië welke na een kort dipje weer in de lift zit.