Door de prijs per aandeel van Alibaba ver beneden de verwachtingen te zetten zoekt CEO Jack Ma naar het mijden van de flop die Facebook mee maakte met haar beursgang.
Jack Ma is een sluwe vos, hij zag hoe Facebook over haar eigen beursgang struikelde en wil niet hetzelfde doen. Om die reden lijkt de prijs per aandeel van Alibaba initieel wat lager te zijn om zo de markt wat voor te zijn en de investeerders gunstigere kansen te geven. De Chinese internetreus prijst haar aandelen tussen de 60 en 66 dollar wat in totaal ongeveer 24,3 miljard dollar op moet leveren. Dat maakt het de grootste tech-IPO sinds Facebook. Met een prijs van 66 dollar per stuk zou het bedrijf een marktwaarde krijgen van 163 miljard dollar.
Facebook haalde met haar beursgang in totaal 16,01 miljard dollar op in mei 2012. De aandelen van de social media verloren een derde van hun waarde binnen twee maanden na het beursdebuut. Alibaba zou mogelijk de prijs nog wel kunnen verhogen als de vraag vanuit investeerders hoger is dan verwacht. Alibaba en daarmee Jack Ma houden 100 vergaderingen in minder dan twee weken om over de hele wereld interesse te wekken voor deze grootse beursgang. De definitieve prijs wordt op 18 september bekend gemaakt en op 19 september zal de handel onder symbool BABA van start gaan.
Volgens experts verandert de prijs per aandeel nog wel, deze zal volgens hen uiteindelijk op 90 tot 100 dollar per aandeel komen te staan. Flink hoger dan initieel werd aangekondigd. Als dit klopt dan zou Alibaba een marktwaarde vergaren van 200 miljard dollar. Experts en beleggers zijn optimistisch over het vermijden van een Facebook-achtige flop en zijn er van overtuigt dat Alibaba een goed beursdebuut zal hebben.
Toch is niet iedereen even enthousiast over de aanstaande beursgang van Alibaba. Doordat Alibaba voor 80 procent van de Chinese online retail sales zorgt is er weinig ruimte voor groei. Alleen uitbreiding naar de Verenigde Staten en Europa zou het bedrijf kunnen vergroten. Echter zal dat een flinke uitdaging worden doordat het dan de concurrentie met Amazon en eBay aan moet. Alibaba staat een lastige klus te wachten wanneer het de Amerikaanse markt op gaat.
Alibaba is een interessant bedrijf en het bezit praktisch de gehele e-commerce handel van China, maar of ze hetzelfde kunnen realiseren in Europa, laat staan de Verenigde Staten, dat moet nog blijken. Er staat veel druk op de beursgang van Alibaba en er is ook enorm veel persaandacht. Of Jack Ma en zijn Alibaba alle verwachtingen waar kunnen maken? Daar moeten wij ook nog even op wachten.