Het moge duidelijk zijn dat het opnieuw niet goed gaat met Yahoo! De voormalige internetgigant wordt simpelweg op alle vlakken voorbij gestreefd door de concurrentie. Voor het zoeken naar websites en maildiensten kiest men Google, voor het streamen van films kiest men Netflix en voor het aanschaffen van boeken, CD's en DVD's kiest men Amazon.
De gevierde CEO Marissa Mayer heeft binnen de afgelopen twee jaar helaas het tij nog niet doen keren. De verkoopcijfers blijven tegenvallen en ook het toekomstperspectief is niet rooskleurig.
Aandelen Yahoo! worden op het moment dan ook vooral door één voordeel gestuwd: Yahoo! heeft een belang van 24% in de opkomende internetreus uit China, Alibaba. Alibaba zal naar verluid september de internationale beurs opgaan. Op dat moment zal Yahoo! ongeveer 40% van haar aandelen in het bedrijf moeten verkopen. De verkoop zal naar verluid meer dan 10 miljard dollar opleveren.
Wat moet Yahoo! doen met 10 miljard?
De 10 miljard dollar zal een aardige injectie zijn voor Yahoo! waardoor het bedrijf voorlopig onder de pannen is. Maar wat kan Mayer het beste doen om het bedrijf weer rendabel te maken? De meningen onder de financieel analisten verschillen.
Zo zegt financieel professor Aswath Damodaran dat Mayer beter de handdoek in de ring kan gooien en haar aandeelhouders uit kan kopen. Meer geld in Yahoo! pompen zou op den duur verkwisting van de 10 miljard zijn.
Kinshuk Jerath, professor marketing aan de Columbia Business School erkent dat de waarde van Yahoo! momenteel vooral door Alibaba wordt bepaald maar creëert deze situatie ook mogelijkheden voor Yahoo! Volgens de professor moet Yahoo! zich vooral richten op het aanbieden van content en zich specialiseren in de mobiele markt. Bryan Stolle, vennoot van durfinvesteerder Davidow Ventures, beaamt dit.
Yahoo! gaat tegenwoordig steeds meer de kant van Netflix op. Zo heeft het bedrijf twee eigen comedy series ontwikkeld, “Sin Sity Saints” en “Other Space”, en heeft het eerder dit jaar een deal gesloten met LiveNation voor het streamen van live concerten.
De unanieme conclusie van de experts is dat als Yahoo! wilt overleven het bedrijf niet langer moet twijfelen tussen het zijn van een techbedrijf of een mediabedrijf. Tegenwoordig is de scheidingslijn namelijk erg summier.