Ook al is de komst naar de beurs van het van oorsprong Chinese bedrijf Alibaba uitgesteld, de interesse is er niet minder om. Alle ogen zijn gericht op de internetgigant, waarvan nu verwacht wordt dat deze in september de beurs op zal gaan. Eén van de bedrijven die alles nauwlettend in de gaten houdt, is Zalando.
Alibaba is net een maatje groter dan Zalando. Waar Zalando kleding, en dan met name schoenen, verkoopt, houdt Alibaba zich bezig met het uitbaten van diverse webwinkels, fora en veilingsites. Deze zijn met name in eigen land razend populair maar inmiddels begint het animo voor Alibaba gerelateerde sites ook in Europa en de Verenigde Staten toe te nemen.
Het succes van Alibaba geldt als een voorbeeld voor vele soortgelijke bedrijven. Net als Facebook met haar beursgang in 2012 een pionier was onder de sociale media platformen, is Alibaba dit voor de uitbaters van internetwinkels. Andere bedrijven, zoals Zalando, hebben soortgelijke aspiraties maar zullen eerst afwachten hoe de beursgang van Alibaba uitpakt.
De beurswaarde van Alibaba wordt momenteel geschat op 160 miljard dollar. Door de beurzen op te gaan, haalt Alibaba rond de 20 miljard dollar extra op welke geïnvesteerd kan worden in het uitbreiden van haar operaties buiten China.
De eigenaren van Zalando, de drie Samwer broers, zijn van plan om net als Alibaba Zalando volgende maand naar de beurs te brengen. Ook Rocket Internet, een andere creatie van de drie broers, zal dit jaar nog de beurs op moeten gaan.