Het medialandschap veranderd snel, en mensen hebben door nieuwe technologieën –zoals Netflix en uitzending gemist– veel meer vrijheid over wat ze wanneer bekijken. Formule 1 wordt daardoor geconfronteerd met nieuwe uitdagingen om de “Formule 1 show” aan te passen om zo het aantal Formule 1 liefhebbers te laten groeien.
Aan het begin van het seizoen experimenteerde de Formule 1 met een ander format voor de kwalificatie. Vooraf was verwacht dat het voor meer entertainment zou zorgen, dan het format dat al 15 jaar gebruikt werd. Het draaide op een flop uit, en na veel gesteggel gebruikt de Formule 1 nu weer het oude format. Formule 1 is entertainment, maar zou entertainment ook het doel van de Formule 1 moeten zijn?
Er is een moeilijke vraag omtrent het bestaansrecht van de Formule 1: kan de Formule 1 een spannend en relevante show geven, zonder afbreuk te doen aan de sportieve aspecten van de wedstrijd?
Uiteindelijk moet elke sport entertainment zijn, en soms is de Formule 1 er schuldig aan dat het van zichzelf niet weet wat het is: een showcase van technologie of entertainment.
aldus Red Bull baas Christian Horner in een interview met het weekblad Autosport. Formule 1 moet verschillende generaties aanspreken, en ik denk dat we dat doel soms uit het oog verliezen.
.
Formule 1 gaat voor mij over entertainment. Het gaat er om, om een goede show neer te zetten. Maar het entertainment moet het resultaat zijn van het sport-product. Het moet niet nep zijn. Het moet niet zoals de WWE (showworstelen, red) zijn, of op welke manier dan ook geknutseld zijn.
.
Het probleem van “de volgende generatie” is iets dat Pat Symonds –technisch directeur van Williams– zorgen baart, in een periode waar autobezit minder relevant is. Dit is het tijdperk van data, directe bevrediging, directe kennis, en een korte aandachtsspanne,
aldus Symonds. Anderhalf uur racen , is naar mijn mening, te lang voor jonge kinderen. Er is echt geen reden in de wereld waarom een race 300 kilometer lang moet zijn. Dat is puur een traditie. Persoonlijk, denk ik dat het tijd is om een aantal tradities te verbreken — om een beetje meer showmanschap neer te zetten in wat we aan het doen zijn.
Het argument tegen dit alles is dat de Formule 1 nog steeds uitbreid, het houdt tenslotte races in nieuwe landen, en het heeft nog steeds enorme aantallen fans die het Formule 1 circus volgen.
Als je ons vergelijkt met de directe concurrenten in de autosport, dan is er niks in zicht.
, aldus Toto Wolff –mede-eigenaar van Mercedes F1. Als een Grand Prix tussen de 70 tot 80 miljoen live toeschouwers heeft, dan heeft de race serie die het dichtst in de buurt komt drie of vier miljoen volgers. Ik zou zeggen dat Formule 1 over het algemeen in een prima staat verkeerd.
.
Er is ook nog de suggestie dat de Formule 1 simpelweg better zijn best moet doen met het promoten van wat er al is, voordat het allemaal ideeën gaat bedenken en drastische wijzigen gaat aanbrengen om een grote publiek aan te spreken.
Laten we het gewoon gecentraliseerd promoten.
zegt Jonathan Neale — directeur van McLaren. Het verbaasd me eigenlijk dat dat niet veranderd is in de 15 jaar dat ik hiermee bezig ben. We zijn nog steeds niet gecentraliseerd gepromoot op een positieve manier.
.
Zoals eigenlijk altijd in de Formule 1 staan de neuzen dus niet dezelfde kant op. Wat vind jij? Moet de Formule 1 veranderen om zo een hoger entertainment gehalte te krijgen?