BetCity heeft vandaag haar eerste TV-commercial gelanceerd, met daarin oud-voetballer, en oud-Koning Toto, Andy van der Meijde. Hij promoot BetCity als het platform voor de slimme sportfans.
De reclame begint met Andy van der Meijde die een cryptische verwijzing maakt naar zijn vorige baan als Koning Toto: “Even een transfertje gemaakt”.
Tijdens de reclame noemt Andy de Toto zelf niet. In de beschrijving onder de reclame op YouTube is BetCity duidelijker met de verwijzing: “De nieuwste BetCity commercial waarin Andy van der Meijde een transfertje maakt van de Toto naar BetCity.”.
Verder maakt Andy van der Meijde in de commercial een opmerking dat het niet gaat om de 1-tjes en de 2-tjes, maar om de kennis en de weetjes. Dit is ook weer een sneer naar de de Toto. In de Koning Toto-commercial met Van der Meijde werd tenslotte gerapt “Ik zet een 1-tje hier, en een 2-tje daar”.
De 1-tjes en de 2-tjes zijn een verwijzing naar de ouderwetse voetbalwedden formulieren, waarin een 1-tje een overwinning voor de thuis spellende ploeg betekend, en een 2-tje een overwinning voor de uitspelende ploeg betekend.
De Toto pakte vorige week juist uit met een commercial voor hun online casino met daarin Hans Klok, Kim Feenstra en Wesley Snijder.
Speel Slimmer en Kennis is Koning
De slogan die BetCity gebruikt in de commercial is “Speel Slimmer” en “Kennis Is Koning”, en ze lijken te suggereren dat spelers bij BetCity slimmer kunnen wedden dan bij andere sportsbooks.
Hoe dat in de praktijk zal werken is onduidelijk. Wedden is en blijft een kansspel, BetCity moet tenslotte zelf ook verdienen aan spelers die bets verliezen.
De vraag is dan ook of deze commerical voldoet aan de Beleidsregels Verantwoord Spelen, van de Kansspelautoriteit. Daarin staat het volgende:
Onder misleidende wervings- en reclameactiviteiten als bedoeld in artikel 4a, derde lid, van de wet verstaat de raad van bestuur in ieder geval dat in of aan de wervings- en reclameactiviteiten van een vergunninghouder de indruk wordt gewekt dat de consument in het algemeen overwegende invloed heeft op zijn spelresultaat door het volgen van een training, studie, of (online) cursus;
De vraag is natuurlijk of er door slogans als “speel slimmer” en “kennis is koning” gesuggereerd wordt dat de speler overwegende invloed heeft op zijn spelresultaat door het volgen van een training, een studie, of een cursus. Dit lijkt een punt dat zeker nog voor vragen zal zorgen.
Bekijk hieronder de commercial en kijk zelf wat je er van vindt:
De Koning Toto commercial is al meer dan een jaar oud, maar is gelukkig ook nog gewoon op YouTube te vinden:
Derk Meeuw
Andy moest weg als Koning Toto, omdat hij via Youtube veel jongeren en jongvolwassenen bereikt. BetCity heeft dus niet opgelet en loopt dus kans op dezelfde kritiek.
Overigens is ‘speel slimmer’ een nederlandse kopie van de campagne van Betfair, die als payoff had: ‘bet smart’.
Jan Westerhoff
Bedankt voor je input Derk! We hebben een nieuw artikel online geplaatst, waarin onder andere de kritiek van destijds op de Toto over Andy van der Meijde is opgenomen: https://bit.ly/AndyVanDerMeijde